Show simple item record

dc.contributor.advisorNevstad, Kristina
dc.contributor.advisorFlemmen, Anders Magne
dc.contributor.advisorMorseth, Bjørn Roald
dc.contributor.authorNesset, Linn-Therese
dc.contributor.authorLinnerud, Sigrid Elida
dc.contributor.authorVorkinn, Henrik
dc.date.accessioned2023-07-13T17:20:17Z
dc.date.available2023-07-13T17:20:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146720110:149056241
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078721
dc.description.abstractFormålet med denne bacheloroppgaven var å lage handlingsplaner for å løse utfordringer knyttet til samhandling og håndtering av interessenter i et byggeprosjekt. Casen for bacheloroppgaven involverer bygging av en skole tilgrensende et eksisterende skolebygg, og det eksisterende skolebygget skal være i drift under hele byggeprosessen. Når det nye skolebygget er ferdig, skal det gamle rives. Med bakgrunn i funnene som er gjort i oppgaven har det blitt utformet handlingsplaner for håndtering av ansatte og elever i skolebygget. Denne gruppen er nærmeste nabo gjennom hele byggeprosessen, og fremtidige brukere av bygget. Metoden som ble brukt for å besvare problemstillingen var semistrukturerte kvalitative intervjuer. Det ble til sammen utført sju dybdeintervjuer av aktører med ulike roller fra lignende prosjekter. Det har blitt avdekket at aktørene ikke har benyttet en strategisk tilnærming til samhandlingen og prosjektets interessenter. Rapporten har undersøkt hvilke tilnærminger som har blitt tatt i bruk når formelle prosesser og verktøy ikke har blitt benyttet. Likevel kan det sies at samarbeidet med interessentene i prosjektene som danner grunnlaget for rapporten har i stor grad vært vellykket. Om dette skyldes erfaring hos entreprenør, samarbeidsvillighet hos interessenter, eller en kombinasjon, er noe av det som sees nærmere på i diskusjonsdelen av denne oppgaven. Med bakgrunn i resultatene og drøftelsen er det utformet handlingsplaner for håndtering av skolens ansatte og elever.
dc.description.abstractThe purpose of this bachelor project was to create action plans to address challenges related to collaboration and stakeholder management in a construction project. The case for the bachelor project involves building a school adjacent to an existing school building, with the existing school remaining operational throughout the construction process. Once the new school building is completed, the old one will be demolished. Based on the findings of the project, action plans will be developed for managing the employees and students in the school building. This group will be the closes neighbours throughout the construction process and future users of the building. The method used to address the research question was semi structured interviews. A total of seven in-depth interviews were conducted with individuals in different roles from similar projects. It has been revealed that the actors involved have not used a strategic approach to collaboration and stakeholder management. The bachelor project has examined the approaches taken when formal processes and tools were not utilized. Nevertheless, it can be said that collaboration in the projects forming the basis of this report has been largely successful. Whether this is due to the contractor’s experience, stakeholders’ willingness to cooperate, or a combination, was further explored in the discussion section of this bachelor’s project. Based on the results and discussion, action plans were developed for managing the school’s employees, and students.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHandlingsplaner for håndtering av brukerne i skolebygg prosjekter
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record