Fear Unleashed: A Comparative Study of Fear in Stephen King's Pet Sematary and Jack Ketchum's The Girl Next Door
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078707Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgaven utforsker fryktens komplekse natur gjennom en komparativ analyse av Stephen Kings Pet Sematary og Jack Ketchums The Girl Next Door. Begge romaner, som tilhører den amerikanske gotiske sjangeren, benytter narrative strukturer og teknikker som fremkaller frykt hos leseren ved å utnytte universelle menneskelige frykter, som frykten for det ukjente, isolasjon og avmakt. Ved å anvende Stevens' 'Web of fears'-modell, ser denne masteroppgaven på likheter og ulikheter i fryktene som romanene søker å fremkalle og hvordan de blir fremstilt. Oppgaven argumenterer for at de kontrasterende narrative stilene av ‘dread’ og ‘horror’, sammen med romanenes forankring i virkeligheten, gir innsikt i ulike måter frykt kan oppleves og fremstilles i litteratur. Videre hevder oppgaven at begge romaner utforsker dypere, eksistensielle frykter som berører kjernen i vår menneskelighet, som spørsmål om moral og de mørkere sidene av menneskets natur. Gjennom deres utforskning av menneskelig eksistens' skjørhet, begrensningene av modernitet og rasjonalitet, og potensialet for grusomhet og sadisme hos vanlige mennesker, inviterer begge romaner leserne til å konfrontere skremmende aspekter ved menneskeheten som ofte undertrykkes eller ignoreres. Denne masteroppgaven understreker til slutt litteraturens evne til å belyse kompleksiteten i menneskelige erfaringer og bidra til en dypere forståelse av frykt som en sentral del av menneskets natur. This thesis explores the complex nature of fear through a comparative analysis of Stephen King's Pet Sematary and Jack Ketchum's The Girl Next Door. Both novels, situated within the American Gothic genre, employ narrative structures and techniques that evoke fear in the reader by capitalizing on shared human fears, such as the fear of the unknown, isolation, and incapacitation. Employing Stevens's 'Web of fears' model, this thesis identifies the similarities and differences in the fears these novels seek to evoke and the ways they are portrayed. The thesis contends that the contrasting narrative styles of dread and horror, along with the basis in reality, provide insights into the diverse ways fear can be experienced and represented in literature. The thesis argues that both novels explore deeper, existential fears that touch upon the core of our humanity, such as questions of morality and the darker aspects of human nature. Through their exploration of the fragility of human existence, the limits of modernity and rationality, and the potential for cruelty and sadism in ordinary people, both novels invite readers to confront frightening aspects of humanity often suppressed or ignored. This thesis ultimately highlights the power of literature to shed light on the complexities of the human experience and contribute to a deeper understanding of fear as a central aspect of human nature.