Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLorås, Håvard
dc.contributor.authorMogstad, Ida
dc.contributor.authorAndreassen, Cesilie
dc.date.accessioned2023-07-12T17:22:27Z
dc.date.available2023-07-12T17:22:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:141428880:34442963
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078489
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har vi sett på mulige sammenhenger mellom kroppsøvingskarakter og ulike individfaktorer hos ungdomsskoleelever. Vurderingsprosessen i kroppsøvingsfaget er et forskningsområde som fortsatt har et stort potensial for utforskning. Det finnes en del kvalitative data fra lærerperspektivet, men vi ser et behov for å løfte elevenes perspektiv frem i større grad. Grunnlaget for karakteren til elevene er lærerens observasjoner av atferd, og ut ifra dette er det teoretiske rammeverket for studien en rammefaktorstyrt tilnærming til atferd og vurdering. Denne tilnærmingen beskriver at atferd er et resultat av individets møte med miljøet og oppgaven. Vi belyser både fysiske og psykologiske individfaktorer hos elevene. De fysiske faktorene inkluderer elevenes fysiske aktivitetsnivå og hvilke typer aktiviteter elevene driver med på fritiden, og de psykologiske innebærer elevenes målorientering og opplevelse av motivasjonsklimaet de er en del av. Vi har gjennom kvantitativ tilnærming gjennomført en spørreundersøkelse på 113 elever fordelt på 9. og 10. trinn ved to skoler i to forskjellige kommuner. Utvalget besto av 57 gutter, 55 jenter og én annet. Resultatene viser en sammenheng mellom karakteren i kroppsøving og fysisk aktivitetsnivå, deltakelse innenfor aktivitet i lagidretter, utholdenhetsidrett og styrketrening, egoorientering og opplevelse av mestringsklima. Resultatene samsvarer med det tidligere forskning har funnet; kroppsøvingsundervisningen og dens vurderingspraksis ser ut til å gagne de elevene som har et høyt aktivitetsnivå. I tillegg viser våre funn at jo høyere grad av egoorientering og mestringsklima elevene opplever i kroppsøvingsundervisningen, jo høyere karakterer mottar elevene. I lys av den rammefaktorstyre tilnærmingen til atferd og vurdering, kan vi med denne studiens resultater, tidligere forskning og utfordringer som finnes i vurderingspraksisen i kroppsøving se at læreren skal ivareta alle elevers individuelle hensyn, men også være nøyaktig i planleggingsfasen av undervisningen. Vurderingsprosessen starter i det læreren starter planleggingen av undervisningen ved at den legger rammene for hvilken atferd en selv skal observere. Problemstillingen for studien er: “Hvilke sammenhenger er det mellom kroppsøvingskarakter, målorientering og opplevelse av motivasjonsklima i kroppsøving, samt fysisk aktivitet og type aktivitet på fritiden blant ungdomsskoleelever?”
dc.description.abstractIn this master thesis, we have looked at possible connections between physical education (PE) grades and various individual factors in secondary school students. The assessment process in PE is a research area that still has great potential for exploration. There is previous research that qualitativly have looked at the assessment process from the teacher's perspective, but we see a need to highlight the students' perspective to a greater extent. The basis for pupils' grades is the teacher's observations of behavior, and based on this the theoretical framework for the study is a constraint led approach to behavior and assessment. We highlight both the students' physical and psychological individual constraints. The physical constraints include the students' physical level and which activities students engage in during their free time, and the psychological constraints include students' goal orientation and experience of the motivational climate they are a part of. Through a quantitative approach we completed a questionnaire with 113 students divided in 9th and 10th grade at two schools in two Norwegian regions. The selection consisted of 57 boys, 55 girls and one other. The results show that there is a connection between physical activity level, participation in team sports, endurance sports and strength training, ego orientation and the experience of a mastery climate with grades in the physical education subject. No correlation was found between task orientation and the experience of a performance climate with grades. Results match what revious research has found; PE and its assessment practices appear to benefit pupils who have a high level of activity. In addition does our results indicate that the higher degree of ego oriantation and percieved mastery climate, the higher is the grade recieved in PE. In relation to the constraints led apporach to behavior and assessment, results of this study, prevous research and assessment challenges in PE, we see that the teacher must take care and be awaire of all students´individual constraints, but also be accurate in the planning phase of the PE. The assessment process starts when the teacher starts planning PE by setting the framwork for which behavior the teacher should observe and evaluate. The problem to be addressed for this study is: What are the relationships between physical education grade, goal orientation and experience of a motivational climate in physical education, as well as physical activity and type of activity during free time among secondary school students?"
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSammenhenger mellom karakter, målorientering og opplevelse av motivasjonsklima i kroppsøving, samt fysisk aktivitet og type aktivitet på fritiden.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel