Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrand, Gro Marte
dc.contributor.authorBysheim, Benedikte
dc.date.accessioned2023-07-12T17:22:25Z
dc.date.available2023-07-12T17:22:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147067705:37070043
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078488
dc.description.abstractI denne masteroppgaven forsker jeg på overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse, som undersøkes fra lærerperspektivet og hva de mener er viktig å vektlegge i denne overgangen for å ivareta elevene. Litteratursøk viser at dette er en overgang vi ikke har så mye forskningsbasert kunnskap om fra før. Vi vet derfor heller ikke så mye om hva lærerne vektlegger i denne overgangen. I denne undersøkelsen har jeg benyttet meg av en kvalitativ studie med utgangspunkt i sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn. Det ble gjennomført tre kvalitative forskningsintervju. Det ble holdt to minifokusgruppe intervju, fordelt på innføringslærere og ordinære lærere. I tillegg ble det holdt ett individuelt intervju med en morsmålslærer. Totalt var det seks ulike lærere som ble intervjuet for å undersøke hva de vektlegger i overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse. Problemstillingen er utformet slik: «Hva vektlegger lærere i arbeidet med å støtte elever i overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse?» Funnene viser at det er fem overordnede temaer som lærerne vektlegger i denne overgangen, og disse er: Språk, faglig mestring, elev- elev relasjon, «å se eleven» og rammefaktorer. Alle disse temaene kan sees på som en enhet, men også i sammenheng med hverandre. En overgang innebærer med det et mangfold av ulike overganger, som er viktig å vektlegge for å ivareta elevene. En kan altså ikke bare vektlegge enkelt aspekt. Formålet med masteroppgaven er å diskutere de mulighetene og utfordringene lærerne erfarer i møte med dagens skolesystem i Norge, og hva de mener er viktig å ivareta slik at elevene skal få en god overgang. Forskningen viser at lærerne møter mange strukturelle forhold, som både kan hjelpe dem, men også gjøre det utfordrende for hva de ønsker å vektlegge. For å avgrense oppgaven har jeg begrenset meg til teori og tidligere forskning som omhandler generelle overganger, med tema som nyankomne minoritetsspråklige elever. Jeg har også valgt å støtte meg til teori om anerkjennelse, inkludering og språk. Disse teoriene viser seg å være fremtredende i hva lærerne anser som viktig å vektlegge i overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse, for å ivareta elevene.  
dc.description.abstractIn this dissertation, I explore the transition from introductory class to ordinary class, which is examined from the teacher's perspective and what they believe is important to emphasize in this transition to look after the students. A literature search shows that this is a transition we do not have much prior research-based knowledge of. We therefore also do not know much about what the teachers emphasize in this transition. In this investigation, I have used a qualitative study based on a social constructivist view of knowledge. Three qualitative research interviews were conducted. Two mini-focus group interviews were held, divided between introductory teachers and regular teachers. In addition, one individual interview was held with a native language teacher. In total, six different teachers were interviewed to investigate what they emphasize in the transition from introductory class to ordinary class. The research question is formulated as follows: "What do teachers emphasize in their work to support students in the transition from introductory class to ordinary class?" The findings show that there are five overarching themes that the teachers emphasize in this transition, and these are: Language, academic mastery, student-student relationship, "seeing the student" and framework factors. All these themes can be seen as a unit, but also in connection with each other. A transition therefore entails many different transitions, which are important to emphasize in order to look after the students. Therefore, one cannot only emphasize a single aspect. The purpose of this master's thesis is to discuss the opportunities and challenges the teachers experience in meeting the current school system in Norway, in addition safeguarding what they emphasize so that the students have a good transition. The research shows that the teachers encounter many structural conditions, which can both help them, but also make it challenging for what they want to emphasize. In order to delineate this dissertation, I have limited myself to theory and previous research on transitions in general, with the theme of newly arrived minority-language students. I have also chosen to rely on theory about recognition, inclusion and language. These theories prove to be prominent in what the teachers consider important to emphasize in the transition from introductory class to ordinary class, in order to look after the students.  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOvergangen fra innføringsklasse til ordinær klasse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel