Kendall Roy i Succession: hvordan skuespiller Jeremy Strong bruker metodeskuespill som verktøy for rolleutvikling
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078457Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bacheloroppgaven min har jeg kalt «Kendall Roy i Succession: hvordan skuespiller Jeremy Strong bruker metodeskuespill som verktøy for rolleutvikling». Problemstillingen for oppgaven er «Hvordan bruker Jeremy Strong metodeskuespill i rollen som Kendall Roy i Succession, for å skape en autentisk og troverdig rolleopptreden?». For å svare på problemstillingen har jeg blant annet undersøkt historien om metodeskuespill. Jeg har brukt teori om både Konstantin Stanislavskij og Lee Strasberg. Hovedvekten i teksten ligger på den amerikanske skuespilleren Jeremy Strong. Jeg har undersøkt hans prosess, og analysert to scener fra serien Succession, der han spiller karakteren Kendall Roy. Oppgaven er en forestillingsanalyse, der jeg har brukt Eigtveds modell for forestillingsanalyse for å analysere Strongs opptreden. Jeg har brukt nyere kilder for å undersøke Strongs prosess, blant annet en artikkel fra The New Yorker skrevet av Michael Schulman. I have given my bachelor-thesis the title «Kendall Roy in Succession: how actor Jeremy Strong uses method acting as a tool for developing characters». The problem posed in the thesis is this: «How does Jeremy Strong use method acting in the role of Kendall Roy in Succession, in order to create an authentic and believable performance?». To answer this, I have first researched the history of method acting, where i have used literature on both Stanislavsky and Strasberg. The main focus in my thesis have been on the american actor Jeremy Strong. I have researched his process, and analysed two scenes from the series Succession, where he plays the character of Kendall Roy. The thesis is an analysis of performance, where I have used Eigtveds model of analysing performances. To research Strongs process, I have used recent sources, amongst them a profile written on him in The New Yorker by journalist Michael Schulman.