Cognitive Impairment after Acquired Brain Injury: Experiences with Daily Life Activities and Occupational Therapy Assessment and Intervention
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078429Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag
Bakgrunn: I de kommende årene vil verden oppleve et demografisk skifte mot en eldre befolkning. Det er forventet en økning tilfeller av ervervede hjerneskader som hjerneslag og traumatisk hjerneskade. Forskning indikerer at 24-96% av mennesker med ervervet hjerneskade får kognitiv svikt. Kognitiv svikt kan føre til utfordringer med tenking, emosjoner og/eller handling, samt evnen til å vedlikeholde eller lære nye ferdigheter. Det er oppdaget mangel på forskning angående kognisjon, emosjonelle forhold og deltakelse i etterkant av ervervet hjerneskade. Videre er det behov for forskning på effektive ergoterapeutiske metoder for kartlegging og intervensjon. Forskningsspørsmålet for dette prosjektet var: Hvordan opplever mennesker med ervervet hjerneskade kognitive svikt i daglige aktiviteter og deltakelse i ergoterapeutisk kartlegging og intervensjon?
Metode: Fire semi-strukturerte intervjuer ble gjennomført med deltakere fra to ulike kommuner i Norge som opplever kognitiv svikt etter ervervet hjerneskade og mottar ergoterapi fra kommunen. Datamateriale ble analysert med fortolkende fenomenologisk metode.
Resultat: Deltakerne i studien opplevde plutselig og uventet endring i sitt liv når de fikk en ervervet hjerneskade. I etterkant opplevde de svikt i ulike kognitive funksjoner som påvirket utførelse av deres daglige aktiviteter. Resurser som indre motivasjon, familie og venner, og å ha muligheten til å bo i eget hjem bidro til å økt håndterbarhet. I tillegg var deltakelse i ergouterapeutisk kartlegging og intervensjon viktig for å lære å håndtere deres kognitive svikt og gjenoppta aktiviteter. Å oppleve meningsfullhet gjennom hverdagsaktivitet, både alene og med andre, førte til opplevelse av mestring og glede.
Konklusjon: Resultatene fra denne studien fremhever viktigheten av økt kunnskap om kognitiv svikt, å benytte tilgjengelige ressurser og å tilby ergoterapeutisk kartlegging og intervensjon som fokuserer på meningsfull aktivitet. Dette bidro til å muliggjøre aktivitet og deltakelse for personer med kognitiv sikt etter ervervet hjerneskade.
Nøkkelord: Ervervet hjerneskade, kognitiv svikt, aktivitet, deltakelse, ergoterapi. Abstract
Background: In the coming years countries will experience a demographic shift towards an older population. Acquired brain injuries (ABI) such as stroke and traumatic brain injury (TBI) is expected to increase. Research indicates that 24-96% of people with ABI experience cognitive impairment. Cognitive impairment can lead to challenges with thinking, feeling and/or acting and the ability to maintain or acquire skills. There is identified a lack of studies on cognition, mood and participation, as well as effective occupational therapy assessment and intervention. The research aim for this project were: How does people with ABI experience cognitive impairment in daily life activities and participation in occupational therapy assessment and intervention?
Method: Four semi-structured interviews were conducted with participants from two different municipalities in Norway who is experiencing cognitive impairment after ABI and is receiving occupational therapy in their municipality. The data was analysed and coded with an interpretative phenomenological approach.
Results: The participants experienced sudden and unexpected changes in life when sustaining an ABI. Following the ABI, they experienced various cognitive impairments that affected performance of daily life activities. Resources such as internal motivation, family and friends, and being able to return to their home positively influenced their ability to manage their situation. In addition, occupational therapy intervention and assessment were important in order to manage their cognitive impairments and resume activities. Lastly, experiencing meaningfulness through performance of activities alone and together with others provided a sense of mastery and happiness.
Conclusion: The results from this study highlight the importance of increasing knowledge of cognitive impairment, utilizing formal and informal resources and providing occupational therapy assessment and intervention that focus on meaningful activities in order to enable activity and participation for people experiencing cognitive impairment after ABI.
Key words: Acquired brain injury, cognitive impairment, activity, participation, occupational therapy.