Personhood inequality in the capitalist dystopia: Digital escape from corporate person supremacy
Abstract
Cyberpunk fiksjon består generelt av ulike troper inkludert dystopiske fremtider, kontraster mellom «high-tech» og «low-life» og mekaniske og teknologiske forbedringer. Blant disse tropene er det en mer forsiktig antydning til advarsel eller negativ fremstilling av årsakene bak de dystopiske fremtidene og deres negative aspekter. En av disse årsakene kan være den økonomiske og politiske strukturen, som videre skal utforskes i oppgaven. Det kapitalistiske dystopi som William Gibson avbilder i Neuromancer viser disse strukturelle problemene gjennom beskrivelser av bedriftspersoners utnyttelse av menneskelige- og kunstige personer. Denne oppgaven skal utforske hvordan de forskjellige typene personer blir påvirket av den dystopiske verden mens den utforsker mulighetene for permanent tilflukt til den digitale verden kalt «cyberspace». Cyberpunk fiction generally consists of a variety of tropes including dystopian futures, contrasts between high-tech and low-life, and cybernetic augmentations. However, more subtly among these many tropes there seems to be a sort of warning or shunning of the causes behind the dystopian future and its low-life aspects. One of these causes can be interpreted as the model of economic and political functioning of the world, which will be further explored in this thesis. The capitalist dystopia that William Gibson depicts in Neuromancer displays these structural problems in its depiction of corporate persons exploitation of human- and artificial persons. This thesis will explore how the different persons are affected by the dystopian world that has been created while exploring the possibility of permanent escape into cyberspace.