Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEriksen, Eli-Anne Vongraven
dc.contributor.advisorJørgensen, Camilla Stabel
dc.contributor.authorStrøm, Aurora Tina Harstad
dc.date.accessioned2023-07-11T17:32:42Z
dc.date.available2023-07-11T17:32:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147333263:51183893
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078189
dc.description.abstractKRLE er et lite, men viktig fag i skolen. Et fag som blant annet legger opp til at elevene skal få en forståelse for og kjennskap til mangfoldet av religioner og mennesker i verden. I den forbindelse er det relevant at det i faget legges vekt på å øve elevene i å ta andres perspektiv samt å håndtere uenighet som oppstår. I denne oppgaven har jeg planlagt, gjennomført og vurdert et undervisningsopplegg for en filosofisk samtale, hvor formålet med opplegget er nettopp dette. På bakgrunn av dette formålet har jeg utarbeidet følgende problemstilling: ”I hvilken grad kan et undervisningsopplegg der elevene diskuterer et etisk dilemma om hverdagsrasisme øve elevene i å ta andres perspektiv samt å uttrykke uenighet på en konstruktiv måte?”. For å besvare problemstillingen har jeg skissert følgende tre forskningsspørsmål: (1) Hvordan uttrykker elevene uenighet? (2) Hvordan påvirker elevenes tidligere erfaringer med lignede opplegg deres evne til å uttrykke uenighet og å ta andres perspektiv? (3) I hvilken grad lyktes dilemmaet elevene ble presentert for i å øve elevene i å ta andres perspektiv og ytre uenighet? Min metodiske tilnærming for å besvare problemstillingen har vært en metode som i stor grad er inspirert av aksjonsforskning. Jeg har planlagt et undervisningsopplegg, for så å teste det ut på en niende og en tiende klasse, deretter har jeg diskutert og vurdert det. For å kartlegge elevenes forutsetninger og erfaringer med lignende undervisningsopplegg, intervjuet jeg elevenes KRLE-lærere i forkant av gjennomføringen. I etterkant av gjennomført undervisningsopplegg intervjuet jeg dem atter en gang for å få et lærerperspektiv på gjennomføringen av opplegget. Empirien vil diskuteres i lys av relevant teori innenfor forskningsfeltet: Undervisning som skal hjelpe elevene i å øve seg på å ta andres perspektiv, føre dialog, samt ytre uenighet med hverandre på en konstruktiv måte. Gjennom analysen av datamaterialet har jeg kommet frem til følgende fem hovedfunn: (1) Tematikken i dilemmaet elevene ble presentert for i undervisningsopplegget engasjerte elevene i liten grad. (2) Elevene fant det utfordrende å uttrykke verbal uenighet samt å ta andres perspektiv. (3) Mesteparten av uenigheten som ble uttrykt i undervisningsopplegget var nonverbal. (4) Elevenes relasjon til meg som lærer, og ikke minst deres relasjon til hverandre preget hvordan de uttrykte uenighet og hva de uttrykte uenighet om. (5) Det var et samsvar mellom hvilke elever som evnet å ta andres perspektiv og hvilke elever som evnet å diskutere dilemmaet.
dc.description.abstractKRLE (RE) is a small, but important subject in school. It is a subject which, among other things, aims to provide pupils with an understanding and knowledge of the diversity of religions and people practicing the religions. In this context, it is relevant that the subject emphasizes practicing empathy and understanding the perspectives of others, as well as handling disagreements that arise. In this assignment, I have developed, implemented and evaluated a teaching plan to which the purpose is exactly that. Based on this purpose, I have formulated the following thesis statement: “To what extent can a teaching plan where the pupils discuss an ethical dilemma about every day racism train the pupils in taking the perspectives of others and express disagreement in a constructive manner?” To answer this thesis statement, I have outlined the following three research questions: (1) How do the pupils express disagreement? (2) How do pupils´ previous experiences with similar teaching plans influence their ability to express disagreement and take the perspectives of others? (3) To what extent did the dilemma presented to the pupils succeed in training them in taking the perspectives of others and express disagreement? My methodological approach to answering the thesis statement is to a great extent inspired by action research. I have developed a teaching plan and then tested it on a ninth grade and a tenth grade class. I then discussed and evaluated it. To assess prerequisites and experiences of pupils with similar teaching plans, I interviewed their KRLE (RE) teachers before implementing the plan. After the implementation of the teaching plan, I interviewed the teachers again, to gain the perspective of a teacher. The empirical data will be discussed in light of relevant theory within the research field: Teaching aimed at giving pupils tools to help them practice taking the perspective of others, engaging in dialogue and expressing disagreement with each other in a constructive manner. Through the analysis of the data material, I have come to the following five main findings: (1) The dilemma presented to the pupils in the teaching plan engaged them to a limited extent. (2) The pupils found it challenging to express verbal disagreement and take the perspective of others. (3) Most of the disagreement expressed in the lesson was nonverbal. (4) The pupils´ relationship to me, and especially to each other, influenced how they expressed disagreement and what they expressed disagreement about. (5) There was a correlation between the pupils´ ability to take the perspective of others and their ability to discuss the dilemma.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDet er ikke sånn at dem følger på dem som har størst stemme for å få fred nei, heller at dem er stille.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel