Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndersson, Ellen Marie
dc.contributor.authorHaugen, Robin
dc.date.accessioned2023-07-11T17:32:41Z
dc.date.available2023-07-11T17:32:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138898906:37931572
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078188
dc.description.abstractDenne masteroppgaven ser nærmere på hvordan elever på 7.trinn argumenterer i naturfagundervisning, hvordan de bygger opp argumentene sine og hvordan vi kan legge til rette for argumentasjon i naturfagundervisning. Elevene argumenterer for og imot fornybare energikilder, som er et tema innenfor bærekraftig utvikling. Når noe faller inn under en bærekraftig utvikling krever at vi tar hensyn til de sosiale, økonomiske og miljømessige forholdene. Bærekraftig utvikling er et tverrfaglig tema i læreplanens overordnede del, og det kan knyttes flere sosiovitenskapelige problemstillinger til temaet. Disse problemstillingene blir fremstilt gjennom bruk av grubletegninger i naturfagundervisning. Grubletegninger viser flere personer komme med ulike påstander om et fenomen eller hverdagslig situasjon (Keogh og Naylor, 1999). Oppgaven vil se på hvordan elever bygger opp sine argumenter gjennom en argumentasjonsprosess basert på en modell av Stephen Toulmin (1958), som Mork og Erlien (2010) har forenklet til å passe bedre til bruk i skolen og på yngre elever (Toulmin, 1958; Mork og Erlien, 2010). Hensikten med oppgaven er å ruste elevene til å bedre takle vanskelige dilemmaer som de kan stå ovenfor i samfunnet. Gjennom argumentasjon kan elevene lære seg å reflektere over egne meninger, lytte til andre sine meninger og gjennom sosial interaksjon være i stand til å bygge opp gode argumenter i fellesskap. For å gjøre denne undersøkelsen, er det brukt kvalitative metoder med fokus på fenomenologi. Oppgaven tar utgangspunkt i en undervisningsøkt om fornybare energikilder og argumentasjon, etterfulgt av gruppediskusjoner og gruppeintervju. Hovedfunn: • Elevene er opptatte av å bli enige i fellesskap om hva de mener er mest riktig som utgangspunkt for gruppediskusjonen. Det var lite argumentasjon mot hverandre, og elevene støttet seg mye på hverandre. • Elevenes argumentasjonsprosess påvirkes mye av både indre og ytre faktorer. • Elevene argumenterer bedre og med mer naturfaglig dybde når en lærer er til stede som støtte. • Elevene er opptatte av bærekraftig utvikling, og evner å se utfordringer i hvordan ny teknologi påvirker helheten av bærekraftperspektivet.
dc.description.abstractThis thesis takes a closer look at how 7th grade students argue in science teaching, how they build their arguments up and how we can facilitate argumentation in science teaching. The students argue for and against renewable energy sources, which is a topic within sustainable development. For something to fall under the category of sustainable development it requires that we take social, economic and environmental conditions into account. Sustainable development is an interdisciplinary topic in the overall part of the curriculum, and several socio-scientific issues can be linked to the topic. These issues are presented through the use of Concept cartoons in science teaching. Concept cartoons show several people making different claims about a phenomenon or everyday situations (Keogh and Naylor, 1999). The study will look at how students build their arguments up through an argumentation process based on a model by Stephen Toulmin (1958), which Mork and Erlien (2010) have simplified to be more suitable for use on younger students (Toulmin, 1958; Mork and Erlien, 2010). The purpose of the study is to prepare students to better cope with difficult dilemmas that they may face in society. Through argumentation, students can learn to reflect upon their own opinions, listen to others opinions and, through social interaction, be able to build good arguments. In order to carry out this study, qualitative methods with a focus on phenomenology have been used. The study is based on a science teaching session on renewable energy sources and argumentation tactics, followed by a group discussion and a group interview. Main findings: • The students are particularly interested with agreeing together on what they think is most correct as a starting point for the group discussion. There was little to no argumentation against each other, and the students leaned and supported each other a lot. • The students argumentation process is greatly influenced by both internal and external factors • The students argue better and with more depth of nature science when a teacher is present as a support. • The students are also very interested in sustainable development, and are able to see challenges in how new technology affects the whole of the sustainability perspective.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan argumenterer elever på mellomtrinnet for og imot fornybare energikilder?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel