Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHovstad, Kari.
dc.contributor.authorHammer, Berit.
dc.date.accessioned2023-07-11T17:32:40Z
dc.date.available2023-07-11T17:32:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139328562:34432335
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078187
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractJeg har skrevet en matematikkdidaktisk masteroppgave, som undersøkte mulighetene for å arbeide med tidlig algebra i lærebøker for 3.trinn. Bakgrunnen for studien var den nye læreplanen, LK20, som inkluderer algebra på alle trinn på grunn av norske elevers svake prestasjoner innen dette området (Bergem, 2016; Kunnskapsdepartementet, 2020). Med utgivelsen av oppdaterte lærebøker etter LK20, var det interessant å se hvordan tidlig algebra ble håndtert i lærebøkene til læreverkene Multi, Matemagisk og Matematikk. Forskningsspørsmålet for studien var: Hvilke muligheter for å arbeide med tidlig algebra er å finne i oppgaver i lærebøker for 3.trinn? Tidlig algebra har som mål å gi elever på småtrinnet en grunnleggende forståelse og innføring i algebraisk tenking, for å forberede dem på senere skolegang (Carpenter & Levi, 2000; Kieran, 1996, 2004; Knuth et al., 2016). For å beskrive hvilke praksiser innen tidlig algebra elever kan engasjerte seg i, ble praksisene til Blanton et al. (2018) benyttet: generalisere, representere, resonnere og begrunne. Studien baserte seg på en kvalitativ innholdsanalyse som beskrev mulighetene for tidlig algebra i utvalgte lærebøker. Jeg tilpasset det konseptuelle rammeverket utviklet av Charalambous et al. (2010) for å studere lærebøkene. Resultatene i analysen viste at det var større muligheter for å resonnere innenfor tidlig algebra, mens mulighetene for å begrunne, representere og generaliser var mer begrensede. I drøftingen ble det identifisert rom for forbedringer av tidlig algebra i lærebøkene. Mangelen på muligheter for å arbeide med praksisene å begrunne, representere og generalisere, kan påvirke elevenes ferdigheter i algebra senere i skolegangen. Derfor er det viktig at lærere er bevisste og reflektert i sin bruk av ulike lærebøker og deres innhold. Som en svakhet til studien, analyserte jeg kun en bok fra hvert av læreverkene. Derfor er det mulig at tilhørende materiale i læreverkene kan ha mer omfattende innhold av tidlig algebra, og gi et annet perspektiv på forskningsspørsmålet.
dc.description.abstractI have written a mathematics didactics master's thesis that examined the possibilities of working with early algebra in textbooks for 3rd grade. The background for this study was the new curriculum, LK20, which includes algebra at all grade levels due to Norwegian students' weak performance in this area (Bergem, 2016; Kunnskapsdepartementet, 2020). With the release of updated textbooks following LK20, it was interesting to see how early algebra was addressed in the textbooks of the educational publishers Multi, Matemagisk, and Matematikk. The research question for this study was: "What opportunities for working with early algebra can be found in tasks in textbooks for 3rd grade?" Early algebra aims to provide primary school students with a fundamental understanding and introduction to algebraic thinking to prepare them for later education (Carpenter & Levi, 2000; Kieran, 1996, 2004; Knuth et al., 2016). To describe the practices of early algebra in which students can engage, I utilized the practices outlined by Blanton et al. (2018): generalizing, representing, reasoning, and justifying. The study employed a qualitative content analysis to describe the possibilities for early algebra in selected textbooks. I adapted the conceptual framework developed by Charalambous et al. (2010) to study the textbooks. The results of the analysis revealed that there were greater opportunities for reasoning within early algebra, while opportunities for justifying, representing, and generalizing were more limited. In the discussion, areas for improvement in the treatment of early algebra in the textbooks were identified. The lack of opportunities to work with the practices of justifying, representing, and generalizing could impact students' algebraic skills later in their education. Therefore, it is important for teachers to be conscious and reflective in their use of different textbooks and their content. As a limitation of the study, I only analyzed one book from each educational publisher. Therefore, it is possible that accompanying materials in the textbooks may have more extensive content on early algebra, providing a different perspective on the research question.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTidlig algebra i lærebøker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel