Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKohanová, Iveta
dc.contributor.authorAsakskogen, Sara
dc.contributor.authorAndreassen, Stian Aabel
dc.date.accessioned2023-07-11T17:32:39Z
dc.date.available2023-07-11T17:32:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139328562:44835196
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078186
dc.description.abstractRessursbruk blant matematikklærere er et tema det spesielt i Norge er forsket lite på. Kombinert med dette har vi også sett på det spesifikke temaet matematisk resonnering og bevis, som med den nye læreplanen ble et eget kjerneelement i matematikkfaget. Dette har ført til at studien vår ønsker å besvare følgende forskningsspørsmål; Hvilke ressurser bruker norske matematikklærere til forberedelse av matematikktimer, og hvordan er disse ressursene avhengig av formålet med bruken? Hvilke ressurser bruker norske matematikklærere når de lærer bort ideer knyttet til resonnering og/eller bevis? Hva kjennetegner læreres oppfatning av matematisk resonnering og bevis og deres arbeid med ressurser når de planlegger og/eller gjennomfører timer som støtter elevenes resonnering- og bevisferdigheter? Vi har i denne studien brukt både kvantitativ forskning i form av spørreundersøkelse med 142 lærere, og kvalitativ forskning i form av ni intervjuer for å svare på de ulike forskningsspørsmålene. For å analysere svarene på spørreundersøkelsen har vi brukt statistiske analyser som tabellanalyse og Fisher exact test for å sammenligne de ulike ressursene og se om svarene er statistisk signifikante. Intervjuene er analysert ved bruk av tematisk analyse. Vi har i studien vår brukt både norsk og internasjonal litteratur. Dette gjorde vi hovedsakelig på grunn av manglende forskning på temaet i Norge. Samtidig er MaTeK-prosjektet vi er en del av et europeisk prosjekt som gjør det naturlig å ta med forskning fra andre europeiske land. Resultatet viser at det fortsatt er lærebøkene som blir mest brukt som ressurs for lærerne uavhengig av om det brukes til oppfriskning, inspirasjon, vurdering og oppgaver til elever. Andre ressurser varierer mer ut fra hvilket formål læreren skal ha ressursen til. Innenfor resonnering og bevis er det ulike meninger om viktigheten av tema. De fleste lærerne mener at resonnering er en viktig del av undervisningen, mens bevis ikke hører til i grunnskolen. Samtidig trengs det mer undervisningskompetanse innenfor resonnering og bevis, og flere tilgjengelige ressurser for lærerne innenfor resonnering og bevis.
dc.description.abstractResource use among mathematics teachers in Norway is a theme which is not researched a lot. We have combined with the use of resources, looked at the specific theme mathematical reasoning and proof, which became a core element in the new curriculum. Therefore, we want to answer the following research questions: What resources do Norwegian mathematics teachers use to prepare mathematics lessons, and how do these resources depend on the purpose of use? What resources do Norwegian mathematics teachers use when they teach ideas related to reasoning and/or proof? What characterizes teachers' perceptions of mathematical reasoning and proof and their use of resources when planning and/or conducting lessons that support students' reasoning and proof skills? We have used both quantitative methods, with 142 teachers answering a survey, and qualitative methods, with nine teachers being interviewed, to answer our research questions. We used statistical analyses such as table analyses and Fisher exact test to compare the different resources and to see if the answers are statistically significant. The thematic analysis was used to interpret the interviews data. We have used both Norwegian and international literature in our study. This is done mainly because of the small amount of research on the theme in Norway. We are at the same time a part of the MaTeK-project, which is a European project and therefore it is natural to write about research from other European countries. The result of the study shows that the textbook is the resource most used by teachers no matter if the teachers need to improve knowledge, look for inspiration, do assesment or handouts to the students. Other resources vary more based on the purpose the teacher is using them for. The teachers have different opinions considering the importance of reasoning and proof. Most of the teachers think that reasoning is an important part of the education, but proof has nothing to do in school before university. The teachers need at the same time more teaching competencies within reasoning and proof, and they also need more resources within reasoning and proof that are available for teachers.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNorske matematikklæreres ressursbruk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel