Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaga, Monika
dc.contributor.authorAlmvik, Kaja Saugen
dc.date.accessioned2023-07-11T17:32:38Z
dc.date.available2023-07-11T17:32:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:141428880:39515640
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078185
dc.description.abstractFolkehelserapporten om helsetilstanden i Norge i 2018 viser at levealderen øker. Likevel rapporteres det om tendenser til mer stillesitting og utbredelse av psykiske lidelser. Helse anses som et samfunnsoppdrag, og skolen spiller en sentral rolle i folkehelsearbeidet. Etter læreplanfornyelsen i 2020 fikk helse en større plass, blant annet gjennom folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema. Helse er et vidt begrep, og det diskuteres enda hva helse er. Med et begrep som har ulike tilnærminger og en læreplan som styringsdokument, kan det oppstå ulikheter i hvordan lærerne underviser i helse i kroppsøving. Læreres forståelse og implementering av helse i kroppsøving er et område det foreløpig er lite forsket på. Problemstillingen det ønskes svar på i denne studien er: “Hvordan forstår kroppsøvingslærere begrepet helse, og hvordan implementeres helse i deres kroppsøvingsundervisning?”. Oppgaven baseres på en kvalitativ forskningsmetode. Det ble foretatt semistrukturerte intervjuer med kroppsøvingslærere som underviser i ungdomsskolen. Hensikten med studien var å få innsikt i lærernes tanker, meninger, erfaringer, holdninger og refleksjoner knyttet til helse i kroppsøving. Datamaterialet ble analysert gjennom en abduktiv tilnærming. Analysen tok utgangspunkt i Braun & Clarke sin sekstrinns tematiske analyse. Studien viser at kroppsøvingslærerne forstår helse som både noe fysisk og psykisk. Lærerne mente at helse handlet om å leve det livet du ønsker å leve. I forbindelse med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring mente lærerne at folkehelse handler om hvordan vi lever og hvordan vi har det med oss selv. Livsmestring mente de handlet om å takle motstand, utfordringer og livet. Lærerne synes formålet med folkehelse og livsmestring er et stort samfunnsoppdrag, men at god undervisning i helse kan påvirke og trigge elevene. Lærerne uttrykker lite kompetanse i hvordan man underviser i helse. Deres implementering av helse har mange likheter med formålet i læreplanen. Funnene i studien leder mot at lærerne har et salutogent perspektiv. De er opptatte av å utvikle hele eleven, både fysisk, psykisk og sosialt. Dette vises i undervisningen ved at lærerne blant annet fokuserer på tilrettelegging, samarbeid, variasjon, utforsking, progresjon, mestring og glede.
dc.description.abstractThe Public Health Report on the state of health in Norway in 2018 shows that life expectancy is increasing. Nevertheless, there are reports of tendencies towards more sedentary lifestyles and the prevalence of mental disorders. Health is considered a social mission, and the school plays a central role in public health work. After the curriculum renewal in 2020, health was given a greater place, among other things through public health and life management as an interdisciplinary theme. Health is a broad term, and it is still debated what health is. With a term that has different approaches and a curriculum as a governing document, differences can arise in how teachers teach health in physical education. Teachers' understanding and implementation of health in physical education is an area in which there is currently little research. The problem that is sought to be answered in this study is: “How do physical education teachers understand the concept of health, and how is health implemented in their physical education teaching?”. The assignment is based on a qualitative research method. Semi-structured interviews were conducted with physical education teachers who teach in secondary schools. The purpose of the study was to gain insight into the teachers' thoughts, opinions, experiences, attitudes and reflections related to health in physical education. The data was analyzed through an abductive approach. The analysis was based on Braun & Clarke's six-step thematic analysis. The study shows that physical education teachers understand health as both physical and mental. The teachers believed that health was about living the life you want to live. In connection with the interdisciplinary topic of public health and coping with life, the teachers believed that public health is about how we live and how we feel about ourselves. They believed life management were about coping with resistance, challenges and life. The teachers think that the purpose of public health and coping with life is a major societal mission, but that good teaching in health can influence and motivate students. The teachers express little expertise in how to teach health. Their implementation of health has many similarities with the purpose of the curriculum. The findings in the study lead to the teachers having a salutogenic perspective. They are concerned with developing the whole student, both physically, mentally and socially. This is shown in the teaching by the fact that the teachers, among other things, focus on facilitation, cooperation, variety, exploration, progression, mastery and joy.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan forstår kroppsøvingslærere begrepet helse, og hvordan implementeres helse i deres kroppsøvingsundervisning?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel