Show simple item record

dc.contributor.advisorVeelo, Nicole
dc.contributor.advisorHaugdahl, Astrid
dc.contributor.authorLande, Camilla
dc.date.accessioned2023-07-11T17:32:37Z
dc.date.available2023-07-11T17:32:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147067705:48030065
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078184
dc.description.abstractTemaet for denne studien er nyutdannede læreres opplevelser av mentorordningen til Trondheim kommune. Studien har et kvalitativt forskningsdesign som er forankret i fenomenologiske prinsipper. Utgangspunktet for denne oppgaven var nysgjerrigheten på å se hvor godt etablert mentorordningen er i Trondheim kommune. Studien har derfor den hensikt å se på om mentorordningen fungerer slik den skal ut fra nasjonale prinsipper utarbeidet av Kunnskapsdepartementet (2018). For å besvare problemstillingen har jeg rettet fokuset mot teori som blant annet berører lærerrollen, skolekultur, skoleledelse, prinsipper for veiledning, Honneth sin anerkjennelsesteori og Bandura sin teori om mestringsforventning. Datagrunnlaget kommer fra semistrukturerte intervju av fire lærere som har jobbet i skolen mellom ett til tre år. For å finne ut av og belyse dette fenomenet, jobbet jeg ut fra følgende problemstilling: Hvordan opplever fire nyutdannede lærere veiledningen de har mottatt gjennom mentorordningen til Trondheim kommune? Datamaterialet ble transkribert og dannet grunnlaget for en tematisk analyse. I den tematiske analysen identifiserte jeg fire temaer som jeg tok utgangspunkt i for å svare på problemstillingen. Det første temaet, utfordringer som nyutdannet lærer ga tre underkategorier, der mangel på virkelighetsnær lærerutdanning, tidspress og skole-hjem samarbeid var de største utfordringene de nyutdannede opplevde. Innenfor det andre teamet, anerkjennelse og motivasjon i yrket, kom jeg fram til to underkategorier som handler om hvor viktig anerkjennelse er for opplevelsen av mestring i sitt arbeid og motivasjon informantene har til sin jobb. Det tredje temaet, samarbeidsformer i skolen, handler om de nyutdannede læreres opplevelser av samarbeidsformene i yrket, der teamsamarbeid og samarbeid med ledelsen er sentralt for deres trivsel og opplevelse av mestring. Det siste temaet handler om veiledning av nyutdannede lærer. Dette temaet fokuserer på å belyse de nyutdannede lærernes opplevelser og erfaringer med mentorordningen og seminar for nyutdannede. Studiens hovedfunn viser at mentorordningen ikke fungerer optimalt ut fra disse fire informantenes erfaringer. Informantene oppgir at de får mer ut av det kollegiale samarbeidet, enn fra en utenforstående mentor. Likevel viser de til ulike utfordringer de opplever med å være nyutdannede og nytilsatte lærere, som de ønsker at de skulle fått veiledning på. Å se på hva nyutdannede lærere opplever som utfordrende ved yrket, er et bidrag til å se på hvordan mentorordningen kan og bør struktureres for å imøtekomme de ulike behovene nyutdannede lærere har. Utfordringer de nyutdannede lærerne møter som nytilsatte lærere, er derfor med på å svare på hvordan disse fire informantene opplever veiledningen de har mottatt gjennom mentorordningen til Trondheim kommune.
dc.description.abstractThe theme of this study is newly educated teachers experiences of the mentoring program in Trondheim municipality. The study has a qualitative research design rooted in phenomenological principles. The motivation for this study was to examine how well- established the mentoring program is in Trondheim municipality. Therefore, the purpose of this study is to assess whether the mentoring program aligns with the national principles outlined by the Ministry of Education and Research (2018). To address the research question, I focused on theories related to the teacher´s role, school culture, school leadership, principles for guidance, Honneth´s theory of recognition and Bandura´s theory of self-efficacy. The data was gathered through semi-structured interviews of four teachers who had been working in schools for about one to three years. To explore and shed light on this topic, I used the following research question for my work: How do four newly educated and qualified teachers experience the guidance they received through the mentoring program in Trondheim municipality? The data were transcribed and formed the basis for a thematic analysis. In the thematic analyses, I identified four themes that served as a foundation for addressing the research question. The first theme, challenges as a newly educated and qualified teacher, comprised three subcategories, with the challenges reported by the newly educated and qualified being the lack of practical teacher education, time pressure, and parental collaboration. Within the second theme, recognition and motivation in the profession, I identified two subcategories that focused on the significance of recognition for experiencing a sense of mastery in their work and the informant’s motivation for their job. The third theme, forms of collaboration in schools, explored the experiences of the newly educated teachers regarding different forms of collaboration in the profession, with team collaboration and collaboration with the school readership, being crucial for their well- being and sense of mastery. The final theme identified was mentoring of newly educated and qualified teachers. This theme aimed to show the experiences and perceptions of newly educated teachers regarding the mentoring program and seminars for newly educated teachers. The main findings of the study indicate that the mentoring program does not function as it should, based on the experiences of these four informants. The informants reported that they benefit more from collegial collaboration rather than from an external mentor. However, they also highlighted various challenges they face as newly educated and newly hired teachers, which they wanted to receive guidance on. Examining the challenges perceived by newly educated teachers contributes to the mentoring program by providing insights on how such a program should be structured to meet the diverse needs of newly educated teachers. Therefore, the challenges faced by newly educated teachers as newly employed teachers contribute to understanding how these four informants experience the guidance they received through the mentoring program in Trondheim municipality.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Hvis det var noe jeg lurte på så gikk jeg jo heller til de på teamet mitt" - En kvalitativ studie av nyutdannede læreres erfaringer med mentorordningen til Trondheim kommune.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record