Show simple item record

dc.contributor.advisorEiksund, Øyvind Johan
dc.contributor.authorWalnum, Runar Østbye
dc.date.accessioned2023-07-11T17:32:35Z
dc.date.available2023-07-11T17:32:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145907000:96852832
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078182
dc.description.abstractI denne studien utforskes betydningen digitale verktøy har på musikkundervisning med fokus på kreativitet og undervisning i komposisjon på, basert på perspektivene til ulike lærere innenfor musikkfaget på ungdomsskolen. Dataene innhentes gjennom et spørreskjema med en gruppe musikklærere, som var enige om at digital teknologi har blitt et avgjørende innovativt element i musikkundervisningen, og at det åpner for nye læringsmuligheter, øker engasjementet og øker kreativiteten. Funnene i denne forskningen peker på at digitale verktøy for komponering gir unike fordeler som å oppmuntre til teamarbeid blant elever til å produsere gode lydspor samtidig som det gir rom for eksperimentering. Til tross for fordelene ved å integrere digitale verktøy i musikkundervisningen, avdekket studien også flere utfordringer som lærere må ta tak i. Disse utfordringene inkluderer å finne en balanse mellom tradisjonelle musikkteknikker og digitale muligheter og gi muligheter for alle elever til å vise frem sine kreative evner. For å håndtere disse bekymringene effektivt, bør musikklærere integrere teknologi for å komplementere eksisterende undervisningsmetoder samtidig som de dyrker originalitet og kreativitet blant elevene. Lærere kan oppnå dette ved å fokusere på å undervise i den kreative prosessen i stedet for å legge vekt på sluttproduktet, fremme kritisk refleksjon under undervisningen, og utvikle praktiske midler for å evaluere egen unikhet.
dc.description.abstractIn this study, I explore the meaning digital tools is having on music education with a focus on creativity and teaching composing skills, based on the perspectives of different teachers within the music subject in secondary school. The data is acquired through a questionnaire using qualitative research with a group of music teachers, who agreed that digital technology has become a crucial innovative element in music education, an that it opens new learning opportunities, boosts engagement and enhances creativity. The findings in this research reveal that digital tools for composing provide unique advantages such as encouraging teamwork among pupils to produce excellent soundtracks while also giving room for experimentation. Despite the benefits of integrating digital tools in music education, the study also revealed several challenges that educators must address. These challenges include striking a balance between traditional music techniques and digital skills and providing opportunities for all pupils to showcase their creative abilities. To handle these concerns effectively, music instructors should incorporate technology to complement existing teaching methods while cultivating originality and creativity among learners. Teachers can achieve this by focusing on teaching the creative process instead of emphasizing the final product, fostering critical reflection during instruction, and developing practical means to evaluate uniqueness in performance. 
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNavigering i musikkundervisningens digitale verden: En kvalitativ studie av et utvalg ungdomsskolelæreres perspektiver på bruk av digitale verktøy i musikkundervisningen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record