Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkartsæterhagen, Øystein I
dc.contributor.authorStegen, Marius Yndestad
dc.date.accessioned2023-07-11T17:32:26Z
dc.date.available2023-07-11T17:32:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139328562:39475426
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078175
dc.description.abstractStudien tar utgangspunkt i hva som kjennetegner en lærer i utforskende undervisning. Hensikten til studien er å bidra til informasjon rundt lærerens rolle i utforskende undervisning. Utforskende undervisning har fått en stor rolle i den nye læreplanen (LK20) (Kunnskapsdepartementet, 2019), på bakgrunn av dette vil det være nyttig å vite mer om hvordan lærere kan drive utforskende undervisning. Forskning har vist at lærere synes det er utfordrende å ta i bruk den utforskende undervisningsmetoden, til tross for at lærerne ser potensiale (Skoumpourdi, 2017). Som utgangspunkt for denne studien har jeg valgt forskningsspørsmålet: Hva kjennetegner læreren i samtale med elevene i en utforskende undervisningsøkt på 5. trinn? For å undersøke forskningsspørsmålet har jeg gjennomført en kvalitativ kasusstudie. Videre har jeg tatt i bruk en deduktiv tilnærming for å analysere datamaterialet. Datamaterialet er analysert med rammeverket til Drageset (2014) om samtaleanalyse og Mortimer og Scott (2003) sitt rammeverk for kommunikative tilnærminger. Studien viser at læreren i stor grad benytter seg av tilnærminger hvor fokuset ikke er på riktig svar, men på fremgangsmåten. Læreren inkluderer elevene stort sett i alle muntlige samtaler og åpner i stor grad for å spille på elevenes svar og kommentarer. Et annet funn var at det var flere situasjoner hvor læreren tok i bruk “lukket fremgangsmåte", enn "åpen fremgangsmåte”. Dette viste et behov for å ikke holde samtalene for åpne for elevene, men heller avgrense mulighetene mer.
dc.description.abstractThe study is based on what characterizes a teacher in inquiry-based learning. The purpose of the study is to contribute to information about the teacher's role in inquiry-based learning. Inquiry based learning has been given a major role in LK20 (Norwegian curriculum), so it will be useful to know more about how teachers can conduct inquiry-based learning. Research has shown that teachers find it challenging to adopt the exploratory teaching method, even though they see potential in it (Skoumpourdi, 2017). As a starting point for this study, I have chosen the research question: What characterizes the teacher in conversation with the students in a class based on inquiry-based learning in the 5th grade? To investigate the research question, I have carried out a qualitative case study. Furthermore, I have adopted a deductive approach to analyse the data material. The data has been analysed using the framework of Drageset (2014) on conversation analysis and Mortimer and Scott's (2003) framework for communicative approaches. The study shows that the teacher largely uses approaches where the focus is not on the correct answer, but on the procedure. The teacher mostly includes the students in all oral conversations and is largely open to playing on the students' answers and comments. Another finding was that there were more situations where the teacher used "closed method" than "open method". This showed a need in some situations not to keep the conversations too open for the students, instead narrow it down a bit.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtforskende undervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel