Show simple item record

dc.contributor.advisorNurmi, Tom
dc.contributor.authorGunnes, Maren Widgren
dc.date.accessioned2023-07-11T17:32:25Z
dc.date.available2023-07-11T17:32:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138899817:22660742
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078174
dc.description.abstractDen største og mest definerende krisen i vår tid er klimakrisen. Stigende havnivå, varmere vær, isbreer som smelter, og intens tørke, er bare noen av klimaforandringene som påvirker livet på jorda. Frem til nå har det vært lite rom for innhold knyttet til miljøet i den norske læreplanen, bortsett fra i naturfag og samfunnsfag, da temaet har vært reservert til disse fagene. Formålet med denne masteroppgaven er todelt. I første del er formålet å undersøke hvordan klimakrisen er framstilt i grafiske ungdomsromaner. I andre del forsøker jeg å avdekke potensialet ved å bruke grafiske romaner på ungdomstrinnet for studenter med engelsk som fremmedspråk. For å gjennomføre dette, har jeg valgt fire grafiske romaner med klima-relatert innhold, som jeg skal analysere. Multimodal analyse, analyse av pedagogisk anvendelser, og en kvalitativ sammenligningsanalyse er implementert for å svare på studiens problemstillinger. I denne masteroppgaven bruker jeg økokritisk teori, teori om miljøundervisning der jeg også inkluderer teori om ‘environmental literacy and kritisk visuell literacy, for å svare på problemstillingene . I tillegg har jeg inkludert deler av læreplanverket (LK20). Funnene avslører at selv om klimakrisen er framstilt ulikt i de fire grafiske romanene, er hver og en viktig i undervisning der økokritikk og språk skal undervises sammen. Videre, dersom man spesifikt retter fokuset mot miljøundervisning gjennom en økokritisk tilnærming ved å arbeide med tekster med miljørelatert innhold, muliggjør utvikling av ‘environmental literacy’ på tvers av globale utdanningskontekster. Dette kan videre hjelpe elevene med å utvikle seg til å bli globale borgere, samtidig som de utvikler språket. Nøkkelord: Klimakrisen; grafisk roman; engelsk som fremmedspråk, ungdomslitteratur; multimodal analyse; analyse av pedagogiske anvendelser, kvalitativ sammenligningsanalyse
dc.description.abstractThe greatest and most defining crisis of our time is the climate crisis. Rising sea levels, warmer weather, melting glaciers, and intense drought, are only some of the changes in climate that impacts life on Earth. Until now, there has been little room for environmental content in the Norwegian national curriculum, except from in natural and social science, as the topic has been reserved to these subjects. The aim of this thesis is twofold. First of all, I aim to examine how the climate crisis is portrayed in young adult graphic novels. Secondly, I attempt to uncover the potentials of utilizing the YA graphic novels in the lower-secondary English as a Foreign Language classroom. To do so, I have chosen four graphic novels that include environmental content which I am going to analyze. Multimodal analysis, an analysis of pedagogical applications, and a qualitative comparative analysis were applied to answer the research questions. The thesis draws on ecocritical theory, theory of environmental education, including environmental literacy and critical visual literacy, and the Norwegian national curriculum (LK20). The findings reveal that even though climate change is portrayed differently in the four graphic novels, each of them are vital when teaching ecocriticism together with language teaching. Furthermore, specifically focusing on the field of environmental education through an ecocritical approach working with environmental texts such as the ones suggested in this thesis enables students to develop environmental literacy across global educational contexts. This can further help students develop into global citizens and acquire language proficiency at the same time. Keywords: Climate crisis; graphic novel; EFL classroom; YA literature; multimodal analysis; analysis of pedagogical applications; qualitative comparative analysis
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleCreatively Confronting the Climate Crisis: Utilizing YA Graphic Novels in the EFL Classroom
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record