Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaga, Monika
dc.contributor.authorMalmin, Vilde
dc.date.accessioned2023-07-11T17:32:18Z
dc.date.available2023-07-11T17:32:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:141428880:51744636
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078164
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractKroppsøvingsfaget skal fremme helse og styrke elevenes helseressurser, og helsebegrepet er en sentral del av læreplan i kroppsøving (KRO01-05). Samtidig vet man lite om hvordan elever forstår helse, og opplever undervisning knyttet til helsebegrepet. For å få innblikk i hvordan ungdommer forstår helse og opplever kroppsøvingsundervisning knyttet til helse, ønsker denne studien å få svar på følgende problemstilling: Hvordan forstår et utvalg 10. klassinger helse, og hvordan opplever og erfarer elevene undervisning om helsedimensjoner i kroppsøving? Masteren har en kvalitativ tilnærming, hvor metode for datainnsamling var fokusgruppeintervju. Utvalget bestod av 12 elever, delt opp i 3 fokusgrupper på 3-5 elever. Metode for analyse var refleksiv tematisk analyse. Funnene viste at flertallet av elevene forstår helse som både den fysiske og psykiske helsen. Flertallet av elevene fokuserte på den fysiske dimensjonen av helse, men ble mer bevisste på den psykiske dimensjonen av helsebegrepet når de fikk diskutere og reflektere i fokusgruppene. Elevene viste liten praktisk forståelse for hvordan man kan fremme egen eller andre sin helse, utover å spise sunt og trene. Elevene opplevde i liten eller ingen grad at kroppsøvingsfaget utvikler deres kompetanse innenfor helse, og viste til andre fag som til tider lærer dem om fysiske aspekter av helsen. Oppgaven diskuterer funnene i lys av ulike perspektiver på helse, tidligere forskning på tematikken, og opp imot læreplan for kroppsøving (KRO01-05).
dc.description.abstractPhysical education aims to promote health and strengthen students’ health resources, and the concept of health is central part of the physical education curriculum (KRO01-05). However, little is known about how students understand health and experience teaching related to the concept of health. To gain insight into how pupils understand health and experience physical education, this study seeks to answer the following question: How do a sample of 10th graders understand health, and how do they experience and perceive teaching about health dimensions? The master’s thesis has a qualitative approach and has collected data through focus group interviews. The sample consisted of 12 students, divided into 3 focus groups consisting of 3-5 students. The findings showed that the majority of students understand health as both physical and mental health. The majority of students focused on the physical dimension of health, but became more aware of the mental dimension of the concept health when they discussed and reflected in focus groups. The students showed little practical understanding of how to promote their own or others health, beyond eating healthily and exercising. The students experienced little or no development of their health competence through physical education. Rather the students referred to other subjects that at times taught them about the physical aspects of health. The paper discusses the findings in light of various perspectives on health, previous research on the topic, and in relation to the physical education curriculum (KRO01-05).
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHelse i kroppsøving: En kvalitativ undersøkelse av et utvalg 10. klassinger sin forståelse for helse, og deres erfaring og opplevelser av undervisning om helsedimensjoner i kroppsøving.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel