Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLangfeldt, Marit Buset
dc.contributor.authorJørstad, Vilde Sveggen
dc.date.accessioned2023-07-11T17:32:18Z
dc.date.available2023-07-11T17:32:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139328562:34496801
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078163
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hva som kjennetegner muntlig argumentasjon blant førsteklasseelever i arbeid med problemløsningsoppgaver. Gjennom en kvalitativ tilnærming, ble det utført oppgavebaserte intervju av ni førsteklassinger. Nordin og Boistrup (2018) har laget et rammeverk basert på Toulmin sin modell. Rammeverket (med noen revisjoner tilpasset til denne studien) er brukt for å analysere innsamlet data. Studien avdekket en variasjon i kvaliteten på elevenes argumenter, samtidig som den fremhevet deres evne til å utvikle argumenter med en sterk logisk konsistens. Resultatene framhevet også lærerens kritiske rolle i å stimulere elevenes argumentasjonsevner, hvor veiledning og støtte er sentrale elementer i å fremkalle argumenter fra elevene. Dette indikerer at lærerintervensjon kan være nødvendig for å sikre inkluderende deltakelse i gruppedynamikkene. Studien belyser videre viktigheten av håndbevegelser i elevenes kommunikasjon i matematikkdidaktikk, som styrker deres argumentasjon. Dette understreker at nonverbale kommunikasjonselementer spiller en avgjørende rolle i den argumentative prosessen.
dc.description.abstractThis master's thesis researches the characteristics of oral argumentation among first-grade students in problem-solving tasks. A qualitative approach was used to conduct task-based interviews with nine first-graders. Nordin and Boistrup (2018) have developed a framework based on Toulmin's model, which was adapted for this study and used to analyze the collected data from the interviews. Main findings of the study revealed variation in the quality of students' arguments. Their ability to develop arguments with strong logical consistency is also highlighted. Furthermore, the teacher plays a critical role in stimulating students' argumentation skills, where guidance and support are central elements in obtaining arguments from the students. This indicates that teacher intervention may be necessary to ensure inclusive participation in group dynamics. Finally, the study sheds light on the importance of hand gestures in students' communication in mathematics education, as they enhance their argumentation. This underscores the pivotal role of nonverbal communication elements in the argumentative process.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers argumentasjon i matematikk - En kvalitativ studie av førsteklassingers argumentasjon i arbeid med problemløsningsoppgaver
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel