Show simple item record

dc.contributor.advisorZarranz, Libe García
dc.contributor.authorBrandeggen, Vera
dc.date.accessioned2023-07-11T17:32:15Z
dc.date.available2023-07-11T17:32:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138899817:98687270
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078159
dc.description.abstractMålet med denne masteroppgaven er å undersøke læreres erfaringer og holdninger angående inkludering av trans ungdomslitteratur i det engelske faget i ungdomsskolen. Jeg vil også se nærmere på hvordan inkludering av trans ungdomslitteratur kan bidra til å skape et mer inkluderende miljø. Med tiden har samfunnet vårt blitt mer mangfoldig, som illustrert i (). Derimot er trans, og andre mennesker som identifiserer seg innen LHBT+ samfunnet, fortsatt en marginalisert gruppe, som ofte er offer for granskning. Mens jeg gjorde meg kjent med emnet for masteroppgaven, fant jeg at forskning rundt trans representasjon i utdanningssystemet var knapp, ikke bare i Norge, men også internasjonalt. I lys av forskning på trans studier i utdanningssystemet og inkluderende pedagogikk analyserer og diskuterer jeg læreres muligheter, erfaringer og utfordringer med å undervise trans ungdomslitteratur. For å gjøre det har jeg gjennomført tre semistrukturerte intervju med engelsklærere i ungdomsskolen i Norge. Jeg har også gjennomført en spørreundersøkelse med tretten engelsklærere for ulike aldersgrupper. I tillegg har jeg gjennomført en litterær analyse av When the Moon Was Ours av Anna-Marie McLemore (2016), en trans ungdomsbok som tilbyr en kompleks representasjon av trans liv og trans erfaringer. Jeg har analysert intervjuene, spørreundersøkelsen og boken ved hjelp av tematisk analyse, med temaer som læreres holdninger, ubehag og bekymringer med å undervise trans ungdomslitteratur og læreres opplæring og støtte i å undervise trans ungdomslitteratur eller lignende temaer. Målet med intervjuet og spørreundersøkelsen var å undersøke norske engelsklæreres holdninger, erfaringer og potensielle utfordringer med implementering av trans representasjon i klasserommet. Jeg valgte å utvide undersøkelsen til å inkludere en fiksjonstekst som tilbyr et eksempel som rommet de kompleksitetene som finnes innen trans erfaringer for å bidra til diskursen rundt trans litteratur i utdanningssystemet. Gjennom min forskning har jeg funnet at mens majoriteten av lærere er positiv og ser fordeler med å implementere trans representasjon i klasserommet, er det få som har gjort det. Forskningen viser videre at lærere mangler kunnskap og opplæring i å implementere kjønnsmangfold i undervisningen, som virker til å være en utfordring når de møter etiske dilemmaer og må takle kristiske spørsmål eller kritikk fra elever eller foreldre. Derimot er det en bred enighet hos lærerene i denne studien og i litteraturen at det er fordelaktig å representere alle typer menneskelige erfaringer, inkludert trans erfaringer, for elever og at det trenger politisk støtte, i tillegg til kunnskapsrike lærere med støtte fra skoleledelse.
dc.description.abstractThis MA thesis aims to research EFL teachers’ experiences and attitudes towards including trans young adult (YA) literature in the English subject in lower-secondary schools in Norway. I have also examined how including trans YA literature can contribute to creating a more inclusive environment. With time, our society has become more diverse (Clark et al.,2020). However, trans and other people that identify within the LGBTQ+ community are still a marginalized group, often subjected to scrutiny (Berberick, 2018). While familiarizing myself with the topic for this thesis, I found that the research on trans representation in the school system was scarce, not only in Norway but internationally as well (Keenan & Suárez, 2021). Drawing from trans studies in education and inclusive pedagogies, I have analyzed and discussed teachers’ opportunities, experiences, and challenges when teaching trans YA literature. To do so, I have conducted three semi-structured interviews with lower-secondary EFL teachers in Norway. I have also conducted a survey with thirteen respondents who are all EFL teachers ranging in all school levels. In addition, I have analyzed and discussed When the Moon Was Ours by Anna-Marie McLemore (2016), a trans YA novel that offers a complex representation of trans identity and trans life. I have analyzed the interviews, questionnaires, and the fictional text using thematic analysis, mapping themes, such as teachers’ attitudes and emotions teaching trans YA literature, and teachers’ training and support to implement inclusive pedagogies. The aim of the interviews and questionnaire was to research current EFL teachers’ attitudes, experiences, and potential challenges towards implementing trans representation into their classrooms. I also decided to expand the data to include a fictional text, because I wanted to provide an example that embodies the complexities that exist within trans lives and experiences to contribute to the discourse on including trans literature in education. In my research, I have found that whilst the majority of teachers are positive and see the benefits of implementing trans representation, very few have consciously done so. The findings further show that there is a lack in teachers’ training on implementing gender diversity representation, and this seems to be a challenge when faced with ethical dilemmas and how to deal with questions and critique from students or parents. However, there is a broad agreement among the teachers in this study and the literature that representation of all kinds of human experience, including trans people, is beneficial to all students and needs political support as well as knowledgeable teachers with support from school administrators.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleTeaching Trans Young Adult Literature in the EFL Classroom A Qualitative Study on Teachers' Perspectives
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record