Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjøvik, Øistein
dc.contributor.authorEidsmo, Ida Samdal
dc.date.accessioned2023-07-11T17:32:13Z
dc.date.available2023-07-11T17:32:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139328562:46699801
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078158
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDragonBox Skole er et relativt nytt læreverk i matematikk og det foreligger lite forskning på selve læreverket, og på hvilke erfaringer matematikklærere som bruker det sitter med. Det har blitt gjort en studie i forbindelse med piloteringen av læreverket, og en studie noen år senere. Studien på piloteringen viste til lærernes erfaringer, hvor de blant annet opplevde å ikke ha fått tilstrekkelig opplæring i læreverket og dets tekniske komponenter ved oppstarten (Siddiq et al., 2017). Studien som ble utført noen år etter piloteringen besto av en sammenligningsgruppe og en tiltaksgruppe. Den viste at lærerne opplevde utfordringer med å benytte læreverket til tilpasset opplæring, samt at lærerne hadde ulike erfaringer når det kom til elevenes motivasjon i matematikkfaget (Vennerød-Diesen et al., 2021). Elevenes motivasjon henger sammen med tro på egne evner, mestring og positive følelser, og videre har motivasjon betydning for elevenes læring av matematikk (Chao et al., 2016; Liu et al., 2006; McLeod, 1992). Samtidig er tilpasset opplæring noe alle elever har rett til, og som skolen har et ansvar for å tilrettelegge for (Kunnskapsdepartementet, 2017). Som lærer kan man møte både eksterne og interne barrierer i arbeidet med å benytte teknologi i matematikkundervisningen, og disse barrierene kan påvirke lærerens videre bruk av teknologi (Wachira & Keengwe, 2010). Derfor ønsker jeg med denne studien å lære mer om matematikklæreres erfaringer med DragonBox Skole som en ressurs i klasserommet, med problemstillingen: Hvilke erfaringer har fire matematikklærere med innføringen av DragonBox Skole? Problemstillingen ønsker jeg å belyse ved hjelp av følgende forskningsspørsmål: Hvordan oppfatter lærerne elevenes motivasjon for matematikk etter innføringen av DragonBox Skole? Hvilke tekniske utfordringer har lærerne erfart i løpet av innføringen av DragonBox Skole? Hvordan opplever og utfører lærerne prosessen med å tilpasse opplæringen i matematikk etter innføringen av DragonBox Skole? Matematikklærerne som deltok i denne studien har ulike oppfatninger om hvorvidt læreverket gir motiverte elever. De som opplevde motiverte elever i matematikkundervisningen beskriver hovedsakelig en entusiasme og interesse for læreverkets spillifiserte elementer; noomene, samt stjerner og klistremerker som premier i DragonBox-appen. Det er derimot usikkert om denne motivasjonen er en motivasjon for disse spillifiserte elementene eller matematikk. Lærerne opplevde å møte flere utfordringer i forbindelse med innføringen av læreverket, men også etter innføringen. De fleste barrierene de møtte kan knyttes til eksterne barrierer, som manglende brukerstøtte eller begrenset tilgang på utstyr. I tillegg ble det funnet noen interne barrierer som var forbundet med lærernes erfaringer eller holdninger. I forbindelse med tilpasset opplæring var det funn som tilsier at lærerne differensierer både innhold, prosess og miljøet i klasserommet på bakgrunn av blant annet elevenes forkunnskaper og interesser, både innenfor og utenfor DragonBox Skole.
dc.description.abstractDragonBox Skole is a relatively new digital resource in mathematics and there is little research on the resource itself, and on what experiences the mathematics teachers that uses it holds. A study has been carried out in connection with the piloting of the resource in addition to a study a few years later. The study on the pilot showed the teachers’ experiences, where, among other things, they felt that they had not received sufficient training in the curriculum and its technical components at the start (Siddiq et al., 2017). The study that was carried out a few years after the pilot consisted of a comparison group and an intervention group. The study showed that the teachers had experienced challenges with using the digital resource for differentiated instruction, and that they had different experiences regarding the students’ motivation in mathematics (Vennerød-Diesen et al., 2021). The students’ motivation is linked to self-efficacy, mastery and positive emotions, and have an impact on their learning of mathematics (Chao et al., 2016; Liu et al., 2006; McLeod, 1992). In addition, every student has the right to receive differentiated instruction and the school is responsible for providing it (Kunnskapsdepartementet, 2017). As a teacher one can encounter both external and internal barriers when using technology in mathematics teaching, and these barriers can affect the teacher’s further use of technology (Wachira & Keengwe, 2010). Therefore, through this study, I want to learn more about mathematics teachers’ experiences with DragonBox Skole as a classroom resource, with the problem: What experiences have four mathematics teachers had in the implementation of DragonBox Skole? I want to shed light on the problem using the following research questions: How do teachers percieve the students’ motivation for mathematics after the implementation of DragonBox Skole? What technical challenges have the teachers experienced during the implementation of DragonBox Skole? How do the teachers experience and carry out the process of differentiated instruction in mathematics after the implementation of DragonBox Skole? The mathematics teachers who participated in this study have different opinions regarding wheter the digital resource motivated students or not. Those who experienced motivated pupils in their teaching mainly described an enthusiasm and interest in the gamification part of the resource; the nooms, as well as stars and stickers as prizes in the DragonBox app. However, it is uncertain whether this motivation is a motivation for these elements or mathematics, something that could be interesting to investigate further. The teachers experienced meeting several challenges in connection with the introduction of the digital resource, but also later. Most of the barriers they encountered can be linked to external barriers, such as a lack of user support or limited access to resources. In addition, some internal barriers were found which were connected to the teachers' experiences or attitudes. In connection with differentiated instruction, there were findings that indicate that the teachers differentiate both content, process and the classroom environment on the basis of the students' prior knowledge and interests, both within and outside DragonBox Skole.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMotivasjon, tekniske utfordringer og tilpasset opplæring i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel