Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAsklund, Jørn Ove
dc.contributor.authorFløttum, Julie
dc.date.accessioned2023-07-11T17:31:55Z
dc.date.available2023-07-11T17:31:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139328562:34902855
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078138
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTemaet for denne studien er lek som undervisningsmetode i begynneropplæringen i matematikk. Jeg ønsket å se på hvordan lek kan benyttes i undervisningen for å utvikle elevenes tallforståelse. I studien har jeg observert undervisningen på en skole som er med i et prosjekt som handler om nettopp lek i undervisningen. Jeg har også intervjuet to av lærerne på trinnet. For å analysere aktivitetene jeg observerte har jeg anvendt FoNS-modellen som rammeverktøy for analyse av tallforståelse i aktivitetene. Her fant jeg ut at fem av karakteristikkene fra FoNS-modellen var til stede i disse aktivitetene. Jeg har også analysert aktivitetene i lys av lekteori. Der fant jeg ut at fire av de observerte aktivitetene kan kategoriseres som lekende læring og en av aktivitetene kategoriseres som lærende lek. Studien viste også at lærerens rolle påvirker det matematiske innholdet og graden av utvikling av tallforståelse hos elevene. Det er læreren som må legge til rette for matematisk læring i aktivitetene.
dc.description.abstractThe topic of this study is play as a teaching method in early mathematics education. I wanted to see how play can be used in teaching to develop pupils' understanding of numbers. In the study, I have observed the teaching at a school that is involved in a project that is about play in teaching. I have also interviewed two of the teachers in the class. In order to analyze the activities that I observed, I ́ve used the FoNS model as a framework tool for analyzing number sense in the activities. Here I found that five of the characteristics from the FoNS model were present in these activities. I have also analyzed the activities in the light of play theory. There I found that four of the observed activities can be categorized as playful learning and one of the activities is categorized as learning play. The study also showed that the role of the teacher affects the mathematical content and the degree of development of number understanding in the pupils. It is the teacher who must facilitate mathematical learning in the activities.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLek som undervisningsmetode i begynneropplæringen i matematikk.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel