Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReams, Jonathan.
dc.contributor.authorViken, Håkon Nordby.
dc.date.accessioned2023-07-11T17:31:18Z
dc.date.available2023-07-11T17:31:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146745801:99252124
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078104
dc.description.abstractDenne masteroppgavens formål har vært å avdekke ny kunnskap rundt den personlige utviklingen deltakere av lederutviklingskurs opplever. Lederutvikling er en stadig voksende industri, som omsetter for milliarder av dollar hvert år. Likevel er det ikke noe svar på hvordan man best utfører lederutvikling, samtidig som forskningen i all hovedsak fokuserer på de positive sidene og ofte neglisjerer de negative. Det er lite kunnskap om de faktiske effektene lederutvikling har på ledere og organisasjoners resultater, samtidig som at organisasjoner sjelden evaluerer effekten selv. Derfor er det vanskelig å fastsette noen klare resultater av slike programmer. Oppgaven sikter seg inn på å undersøke den personlige utviklingen deltakerne opplever, og på den måten kanskje klargjøre noen av fordelene ett slikt kurs kan ha for både ledere og organisasjoner. Samtidig undersøker den noen av de negative sidene som kan være koblet til slike kurs og også hva som kan forhindre en personlig utvikling. Det presenteres relevant teori omkring personlig utvikling og lederutvikling, blant annet, Robert Kegans konstruktivistiske utviklingsteori, følelseskompetanse, selvinnsikt, selvregulering og selvobservasjon, og både hindringer til personlig utvikling og negative sider ved lederutvikling. Oppgaven benyttet kvalitativ metode, med både intervjuer og observasjoner, for å undersøke problemstillingen: «Hva påvirker personlig utvikling og hvordan påvirker det deltakere av lederutviklingskurs». Med en fenomenologisk tilnærming ble fem intervjuer gjennomført og analysert gjennom en fortolkende fenomenologisk analyse. I tillegg ble det gjennomført observasjoner på to ulike lederutviklingskurs, der observasjonsnotatene støttet opp under analysen av intervjuene. Analysen førte til tre kategorier, der alle hadde tre underkategorier, som omhandlet deltakernes opplevelse av kurset, deres refleksjoner og tanker, og motivasjon, teori og øvelser. Kategoriene er: 1. Holding environment, 2. Oppdagelser og Forbedringer, og 3. Forståelse Overordnet forklarer funnene viktigheten med et holding environment i et slikt kurs for å ha muligheten til å gå inn på de ulike tingene som fører til personlig utvikling. En prosess som kan være skremmende, og innebærer gransking av selvet, og på den måten fører til oppdagelser og refleksjoner en kanskje har holdt skjult for seg selv i lang tid. I slike omstendigheter er støtte og trygghet viktig for å tørre og utforske og dele. Samtidig diskuteres det potensielle negative sider ved lederutvikling og hvilke faktorer som er med på å hindre personlig utvikling. Dette går på for eksempel motivasjon, villighet og timing, samt frykt for, negative sideeffekter dersom man deler sårbarheter. Funnene i studien tilbyr verdifull kunnskap omkring lederutvikling, hvilke betraktninger både en deltaker, og en kursholder burde ta for å skape muligheter for vekst, og hvilke fordeler det å jobbe med personlig utvikling har for hvert individ der ute.
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis has been to uncover new knowledge about the personal development that participants in leader development courses experience. Leader development is a rapidly growing industry that generates billions of dollars each year. However, there is no clear answer on how to best perform leader development, and research primarily focuses on the positive aspects while often neglecting the negative ones. There is little knowledge about the actual effects that leader development has on leaders and organizational results, and organizations rarely evaluate the effect themselves. Therefore, it is difficult to establish clear results of such programs. The thesis aims to investigate the personal development that participants experience and, in doing so, perhaps clarify some of the benefits that such a course can have for both leaders and organizations. At the same time, it examines some of the negative aspects that may be associated with such courses and what can prevent personal development. Relevant theory is presented on personal development and leader development, including Robert Kegan's constructivist development theory, emotional intelligence, self-awareness, self-regulation, and self-observation, as well as hindrances to personal development and negative aspects of leader development. The study used qualitative methods, including interviews and observations, to investigate the research question: “What affects personal development, and how does it influence participants of leader development courses”. Using a phenomenological approach, five interviews were conducted and analyzed through interpretive phenomenological analysis. Additionally, observations were made at two different leader development courses, and the observation notes supported the analysis of the interviews. The analysis led to three categories, each with three subcategories, which dealt with the participant’s experience of the course, their reflections and thoughts, and motivation, theory, and exercises. The categories are: 1. Holding environment, 2. Realizations and Improvements, and 3. Understanding. Overall, the findings explain the importance of a holding environment in such a course to have the opportunity to delve into the various things that lead to personal development. A process that can be scary and involves scrutinizing the self, which leads to discoveries and reflections that one may have kept hidden for a long time. In such circumstances, support and safety are important to dare to explore, share, and learn. At the same time, potential negative aspects of leader development are discussed, as well as factors that contribute to hindering personal development. These include motivation, willingness, and timing, as well as fear of negative side effects when sharing vulnerabilities. The findings of the study offer valuable knowledge about leader development, what considerations both a participant and a course holder should take to create opportunities for growth, and the benefits of working on personal development for each individual out there.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleWhat affects personal development, and how does it influence participants of leader development courses
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel