Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteinsholt, Kjetil
dc.contributor.authorSæther, Katharine
dc.date.accessioned2023-07-11T17:31:14Z
dc.date.available2023-07-11T17:31:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110180311:50379437
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078101
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å belyse fenomenet hjemmeundervisning fra et danningsperspektiv. Jeg har skrevet ut ifra følgende problemstilling: I hvilken grad åpner hjemmeundervisning for elevenes danningsprosesser? Oppgaven begynner med en oversikt over hjemmeundervisning i Norge, og hvordan unge mennesker selv beskriver deres erfaringer med hjemmeundervisning. For å besvare problemstillingen, har jeg gått tilbake til idéhistorien. Jeg har sett nærmere på idéer fra tenkere som fremmer en privat oppdragelse i hjemmet, eller med stor grad av involvering fra foreldre og elever. Jeg har valgt ut tre tenkere fra ulike perioder i idéhistorien: Jean-Jacques Rousseau som skrev sin oppdragelsesroman Émile i 1762, Ellen Key med Barnets Århundrade i 1900 og Nils Christie, med boka Hvis skolen ikke fantes fra 1971. Videre har jeg gitt en oversikt over danningsbegrepet fra antikken til vår tid. Ut fra denne diskusjonen, har jeg trukket frem fem ulike ‘markører’ på danning, som viser til ulike kvaliteter ved danning. Disse ‘markørene’ på danning er: frihet og selvbestemmelse, selvrefleksjon og kritisk tenkning, aktiv deltakelse i samfunnet, medfølelse og humanitet og fantasi og nyskapning. I diskusjonen har vi sett at hjemmeundervisning åpner for elevenes danningsprosesser under samtlige av disse kategoriene på danning. Dette betyr ikke at hjemmeundervisning garanterer produksjonen av dannede mennesker med disse kvalitetene, men heller at hjemmeundervisning legger forutsetningene for elevens egen danningsprosess. I tillegg, viser diskusjonen at hjemmeundervisning tilbyr flere muligheter for utvikling av elevenes danningsprosesser enn den eksisterende skolen, i det minste i de utvalgte kategoriene.
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis is to shed light on the phenomenon of homeschooling from a liberal education perspective (“danning” in Norwegian). My thesis is written in answer to the following research question: To what extent does homeschooling lay the foundation for students' “danning” processes? The thesis begins with an overview of home schooling in Norway, and how young people themselves describe their experiences with homeschooling. To answer the research question, I have gone back to the history of ideas. I have taken a closer look at ideas from thinkers who promote a private upbringing in the home, or with a high degree of involvement from parents and students. I have selected three thinkers from different periods in the history of ideas: Jean-Jacques Rousseau who wrote his novel “Émile” in 1762, Ellen Key with “The Child's Century” in 1900 and Nils Christie, with the book “If schools did not exist” from 1971. In addition, I have given an overview of the concept of “danning” from antiquity to our time. From this discussion, I have highlighted five different 'markers' of “danning”, which refer to different qualities of “danning”. These markers are: freedom and self-determination, self-reflection and critical thinking, active participation in society, compassion and humanity and imagination and innovation. In the discussion, we have seen that home education lays the foundation for students' “danning” processes in all of these categories. This does not mean that homeschooling guarantees the production of educated people with these qualities, but rather that homeschooling lays the foundations for the student's own “danning” process. In addition, the discussion shows that there were more opportunities for the development of students' educational “danning” processes with homeschooling than in the existing school, at least in the selected categories.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHjemmeundervisning og danning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel