Analyse, ekstraksjon og tilgjengeliggjøring av data fra Energimas kundeoppfølgingssystem
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078098Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tilgjengeligheten av data fra Energima/Properate sitt kundeoppfølgingssystem viserseg i dag å påvirke flere arbeidsprosesser innad i bedriften, negativt. Det brukes unødvendig mye tid på å lete frem og hente ut data fra diverse datakilder før viktig arbeid kan bli gjort. Dette har resultert i en arbeidsprosess internt i bedriften som ikke er optimal, og som har et relativt stort forbedringspotensial. Denne avhandlingen utforsker nytteverdien av å tilgjengeliggjøre data på ett sted, Properate sin skyløsning, for Energima/Properate. Avhandlingen ser derfor nærmere på hvordan en automatisert dataekstraksjonsprosess, fra kundeoppfølgingssystemet, til Properate sin skyløsning, kan gjøre det enklere for brukere å finne frem til relevant data om et teknisk anlegg. Slik vil data fra de ulike kildene kunne kombineres og bli tatt i bruk på en bedre måte, i en mobilapplikasjon.
Systemet har tatt utgangspunkt i analyse av kundeoppfølgingssystemet til Energima for å utvikle en automatisert dataekstraksjonsprosess fra et eldre databasesystem til en nyere skyløsning. Data som allerede lå lagret i Properate sin skyløsning ble kombinert med data fra kundeoppfølgingssystemet til Energima. Nytteverdien av en slik prosess i Energima/Properate ble videre utforsket gjennom intervjurunder medsentrale aktører i bedriften. Her ble det utviklet en mobilapplikasjon som ble brukt som et verktøy i intervjurundene for å illustrere resultatene funnet gjennom dataekstraksjonsprosessen. Dette dannet grunnlaget for å hente inn kvantifiserbar data. Disse to delene i sin helhet vil være grunnlaget for å besvare problemstillingen, som handler om hvordan dataekstraksjon fra Energimas kundeoppfølgingssystem kan optimaliseres for å forbedre interne prosesser hos Energima/Properate på sikt.
Resultatene viste at det er stort behov for et slikt system i Energima/Properate i dag. Flere av intervjuobjektene ønsket å ta i bruk systemet så fort som mulig, og oppgavestiller ønsket å gå videre med systemet etter bacheloroppgaven.
Dette dokumentet starter med å introdusere problemet, før det deretter beveger seg over på det teoretiske grunnlaget av begreper som er brukt og problemet som skal bli sett nærmere på. Resultatene fra dataekstraksjonsprosessen og intervjuene vil svare på avhandlingens problemstilling. Den ingeniørfaglige tilnærmingen og utviklingsprosessen av systemet er også dokumentert. Etter resultatene vil et kapittel diskutere hvordan man skal tolke resultatene og hva de indikerer. Oppgaven avsluttes med en konklusjon og videre arbeid, for både applikasjonen utviklet og til algoritmen for dataekstrahering. The availability of data from Energima/Properate’s customer management system is currently shown to negatively impact several internal work processes within thecompany. A significant amount of time is spent searching for and extracting data from various sources before important tasks can be performed. This has resulted in an internal workflow that is suboptimal and has significant potential for improvement. This thesis explores the usefulness of centralizing data in Properate’s cloud solution for Energima/Properate. The thesis investigates how an automated data flow from thecustomer management system to Properate’s cloud solution can simplify the process of finding relevant data about a technical facility, ultimately enabling better utilization of data from different sources in a mobile application.
The system is based on an analysis of Energima’s customer management system to develop an automated data extraction process from an older database system to a newer cloud solution. Data already stored in Properate’s cloud solution is combined with data from Energima’s customer management system. The value of such a process in Energima/Properate is further explored through interviews with key people within the company. A mobile application was developed as a tool during the interviews to illustrate the results obtained through the data extraction process. This formed the basis for collecting quantifiable data. Together, these two components serve as the foundation for addressing the research question, which focuses on optimizing data extraction from Energima’s customer management system to improve internal processes at Energima/Properate in the long run.
The results indicate a significant need for such a system in Energima/Properate today. Several interviewees expressed a desire to implement the system as soon as possible, and the project owner intends to further develop it beyond the scope of this bachelor’s thesis.
This document begins by introducing the problem, followed by an exploration of the theoretical framework encompassing the relevant concepts and the problem under investigation. The conducted interviews primarily address the problem statement of the thesis. The engineering component and the development process of the system are also documented. After presenting the results, a chapter will discuss the interpretation of the findings and their implications. The thesis concludes with a summary and provides recommendations for further work on both the developed product and the data extraction algorithm.