Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolt, Tomas
dc.contributor.authorNteziryayo, Fanuel
dc.contributor.authorSvedal, Kristoffer
dc.contributor.authorTuverud, Even
dc.date.accessioned2023-07-11T17:29:54Z
dc.date.available2023-07-11T17:29:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146721987:149459093
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078092
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven omhandler videreutvikling og drift av et datasystem for håndtering av øvingsopplegget for studenter, lærere og læringsassistenter i emner og fag. Systemet har som formål å effektivisere prosessen med øvingsopplegg ved å være et komplett system som holder oversikt over emnets øvingsregler, oversikt over studentenes godkjente øvinger, samt et køsystem for studenter som behøver hjelp eller godkjenning av en øving. Systemet tilbyr også virtuelle samtaler mellom student og læringsassistent/ lærer. Systemet består i dag av en web-applikasjon, og oppdragsgiver ønsker å utvikle dette til å bli et komplett system som på sikt skal kommersialiseres. Vår oppgave har derfor vært å videreutvikle systemet og identifisere hvilke mangler som må adresseres for å oppnå dette. For å gjøre dette har vi driftet systemet for et emne gjennom vårsemesteret. Gjen- nom denne driftingen har vi fått testet systemet grundig med reelle brukere slik at vi har fått samlet tilbakemeldinger fra brukerne, og overvåket hvordan systemet fungerer i bruk. Dette har gitt oss verdifull innsikt i systemets styrker og svakheter, og identifisert hvilke områder som behøver videre utvikling. Dette innebærer også at vi har hatt løpende kontakt med både faglærer, studenter og studentassisten- ter, og fortløpende rettet feil som har oppstått. Vi har også lagt grunnlaget for en mobilapplikasjon for å undersøke hva en slik kan tilføre systemet. Gjennom prosjektperioden har gruppen benyttet seg av Kanban- metodikken som smidig systemutviklingsmetode for å sikre en kontinuerlig og tilpasningsdyktig ut- viklingsprosess. For å organisere og prioritere arbeidsoppgaver har vi benyttet is- sueboard på Git, som har vært et godt verktøy for prosjektstyring og visualisering av prosjektflyten. Ved å benytte Kanban har vi implementert nødvendige forbedringer og funksjoner fortløpende basert på brukernes og produkteiers tilbakemeldinger, samt gruppens egne observasjoner. Resultatet av prosjektet viser at systemet har blitt betydelig forbedret, og er nær- mere målet om å bli et komplett system som kan kommersialiseres. Vi har også identifisert noen utfordringer og områder som burde utvikles videre også etter pro- sjektperioden, og kommer med forslag til videre forbedringer og funksjoner.
dc.description.abstractThis bachelor thesis revolves around further developing and operating a computer system for handling the exercises for students, teachers and teaching assistants in subjects and courses. The purpose of the system is to make the process with exercises more efficient by being a complete system containing the exercise rules, keeping track of the students’ approved exercises and a queue system for the stu- dents that needs help or approval for an exercise. The system currently consists of a web- application, and the client wants to further develop this to a complete system that in the long run can be commersialized. As such, our task was to further develop the system, and identify its flaws that needs to be addressed to achieve this. To fullfill this, the group has operated the system in a course throughout the spring semester. Through this work the system has been thoroughly tested with real users allowing the group to collect feedback from the users, and monitor the system in use. This has given valuable insight in the systems strengths and weaknesses, and identified which areas needs further development. This process also includes con- tinous contact with teachers, teaching assistants and students in the course, and addressing and correcting errors as they arose. We have also began the develop- ment process of a mobile phone application for the system. Through the project period the group as used the Kanban- methods for project workflow management to assure a continous and adaptable development process. To organize and prioritize tasks, the issue board on Git were used. This has been a useful tool for project management and vizualising the project flow. By using Kanban the group has implemented neccessary imporovements and func- tions on a continous basis based on feedback from the test subjects and the client, as well as the groups own observations. The result of the project shows that the system has been significantly improved, and is closer to the target of being a complete system that can be commercia- lized. The group has also identified some challenges and areas which should be further developed after the project period, and comes with suggestions for further improvements and functions.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVidereutvikling av QS
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel