Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVonstad, Elise Klæbo
dc.contributor.authorHansen, Erik Borgeteien
dc.contributor.authorHjelljord, Oda Alida Fønstelien
dc.date.accessioned2023-07-11T17:29:39Z
dc.date.available2023-07-11T17:29:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146721987:149459044
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078084
dc.description.abstractOppgaven undersøkte hvordan man kan implementere en programvarepakke til den etablerte spillmotoren Unity på en brukervennlig måte. Hensikten med programvarepakken var å tilrettelegge for og forenkle bruken av SensMax TAC-B mennesketellende radarsensor i spill og kunstprosjekter. Oppdragsgiver, Able Magic AS, håpet med dette å kunne korte ned på utviklingstiden på sine prosjekter hvor de tar i bruk sensoren. Utviklere har et intuitivt forhold til begrepet ``brukervennlighet'', men i denne oppgaven har det blitt utforsket hva det vil si å utvikle brukervennlig programvare for andre utviklere. Det har blitt sett på to ulike rammeverk for å bedømme brukervennlighet; brukertesting og kognitive dimensjoner. En sammenligning mellom hva teorien sier om brukervennlighet, og hvordan utviklere tenker på brukervennlighet i praksis har blitt gjort. Det har blitt vanlig praksis er å etterlate brukervennlighetsanalyser til etter utviklingsfasen, men studier som ble gjennomgått i oppgaven indikerer at fokus på brukervennlighet gjennom hele utviklingsprosessen reduserer brukervennlighetsproblemer i sluttproduktet. Teorien rundt brukervennlig mellomvare ga et utgangspunkt i prosjektet for å utvikle pakken. Fokuset var på å utvikle en pakke som er brukervennlig å bruke og mulig for andre å videreutvikle. Pakken er grundig testet gjennom brukertesting, og har iterativt blitt forbedret etter testene. Resultatet av oppgaven er en programvarepakke som tilbyr all den grunnleggende funksjonaliteten til sensoren. Denne pakken er brukervennlig og vil være et godt eksempel for andre som ønsker å utvikle lignende produkt.
dc.description.abstractThis thesis investigated how to implement a software package for the established game engine Unity in a user-friendly manner. The purpose of the software package was to facilitate and simplify the use of the SensMax TAC-B human counting radar sensor in game and art projects. The client, Able Magic AS, hoped that this would shorten the development time for their projects that utilize the sensor. Developers have an intuitive understanding of the term ``user-friendly'', but in this text we have explored what it means to develop in a user-friendly towards other developers. Two different frameworks have been examined to assess user-friendliness: user testing and cognitive dimensions. A comparison has been made between what theory says about user-friendliness and how developers perceive user-friendliness in practice. It has become common practice to leave usability analysis until after the development phase, but studies reviewed in this study indicate that focusing on usability throughout the development process reduces usability issues in the final product. The theory of user-friendly middleware provided a starting point in the project for developing the package. The focus was on creating a package that is user-friendly to use and possible for others to develop further. The package has been thoroughly tested through user testing and has been iteratively improved upon based on the tests. The result of the study is a software package that offers all the basic functionality of the sensor. This package is user-friendly and will serve as a good example for others who wish to develop similar products.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtvikling av brukervennlig mellomvare
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel