Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJørgensen, Jonathan
dc.contributor.authorCarlsen, Anders Heftøy
dc.contributor.authorHakvåg, Adrian Wist
dc.contributor.authorHarboe, Eivind Strand
dc.date.accessioned2023-07-11T17:29:26Z
dc.date.available2023-07-11T17:29:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146721987:149459005
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078077
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven fokuserer på utviklingen av en billettassistent for AtB, den administrative enheten for kollektivtransport i Trondheim. Assistenten skal være en utvidelse til AtB sin app og har som mål å hjelpe brukere med å velge riktig billett basert på deres spesifikke behov og reisevaner. Prosjektets mål var å undersøke om denne digitale assistenten kan forenkle billettvalgsprosessen, både for spesielle scenarier og for å finne den billigste billetten for brukerens behov. Et annet mål var at løsningen skulle føles ut som et naturlig utvidelse av AtB sin applikasjon. Billettassistenten ble utviklet med fokus på brukernes behov, kartlagt gjennom en digital undersøkelse, samt det nåværende designspråket i AtB-appen. Gjennom hele prosjektet ble det lagt vekt på brukervennlighet og et intuitivt brukergrensesnitt, som ble testet iterativt ved hjelp av prototyper. Smidige utviklingsmetoder ble brukt for å lage den digitale assistenten sammen med kontinuerlig kommunikasjon med AtB og testbrukere gjennom hele utviklingsprosessen. Den endelige løsningen består av to funksjoner: et spørreskjema som anbefaler det mest kostnadseffektive billettalternativet basert på reisevaner, og en side med tips og informasjon for spørsmål om særtilfeller. Hovedfunnet fra oppgaven er at assistenten høyst sannsynlig vil forbedre brukertilfredshet og effektivisere billettvalgsprosessen. Ytterligere forbedringer kan være støtte for flere billettyper, samt å inkorporere historisk data, som vil forbedre den totale opplevelsen av den digitale assistenten.
dc.description.abstractThis Bachelor's thesis focuses on the development of a ticket assistant for AtB, which is the public transport administrator in Trøndelag. The assistant is a new feature to AtB's app that aims to help users choose the correct ticket based on their specific needs and travel habits. The project's goal was to explore whether this digital assistant can simplify the ticket selection process, especially for edge case scenarios and cost optimization. Furthermore, another goal has been to ensure that the solution feels like a natural extension of the AtB application. The assistant has been designed with a focus on user needs identified through a digital survey, as well as the current design language of the AtB app. Throughout the project, emphasis has been placed on user-friendliness and an intuitive user interface, which was tested iteratively using prototypes. Agile development was employed in the creation of the assistant, with continuous communication with AtB and test users throughout the development process. The final solution consists of two features, a questionnaire to recommend the most cost-effective ticket based on travel habits, and a tips and information page for addressing questions about edge case scenarios. The main finding is that the ticket assistant is likely to improve user satisfaction and streamline the ticket selection process. Future improvements include support for more ticket types, as well as incorporating historical data, which might enhance the overall effectiveness of the assistant.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe Development and Implementation of a Ticket Assistant for AtB AS
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel