Sømløse brukerkontoer og skjemamaler for kommuner - et prosjekt for et fremtidig Nasjonalt Designsystem
Abstract
Denne bacheloroppgaven undersøker designet av offentlige digitale tjenester innenfor rammen av et nasjonalt designsystem, og hvordan det kan fungere som et verktøy for kommuner for å levere sammenhengende og brukervennlige grensesnitt. Prosjektteamet fikk Digitaliseringsdirektoratet som oppdragsgiver for et avsluttende interaksjonsdesignprosjekt i Instituttet for design ved Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet i Gjøvik. Oppgaven ble initiert på grunn av den fragmenterte brukeropplevelsen blant offentlige digitale tjenester som NAV, UDI og Altinn, som var tjenestene som ble undersøkt - et problem både teamet og brukerne våre opplevde i ulike perioder av livet. Prosjektgruppen samlet en innsiktsdatabase gjennom en rekke innsikts- og forskningsmetoder. Vi oppsummerte at våre brukergrupper, både flytende og ikke-flytende norsktalende opplever informasjonsoverbelastning og er forvirret av de inkonsistente designmønstrene som presenteres i moderne offentlige digitale tjenester. Dette var spesielt utbredt når brukerne gjennomfører skjemaer. I denne rapporten vil vi presentere i detalj prosjektgruppens hybridløsning bestående av retningslinjer og prototyper der gruppen så til spilldesign som inspirasjon. This bachelor thesis investigates the design of public digital services within the context of a national designsystem and how it can serve as a tool for municipalities in order to provide consistent and user-friendly interfaces. The group was tasked by the Norwegian Digitalisation Agency as a final interaction design project at the Department of Design within the Norwegian University of Science and Technology in Gjøvik. The task was initiated due to the fragmented user experience amongst public digital services such as NAV, UDI and Altinn which were the services researched - an issue both the team and our users experienced across various periods of life. The project team compiled an insight repository through a myriad of insight and research methods. We summarized that our user groups, both fluent and non-fluent Norwegian speakers, experience information overload and are confused by the inconsistent design patterns presented towards them in modern public digital services. This was especially prevalent when users go through forms. In this report, we will be presenting in detail the project team’s hybrid solution consisting of guidelines and prototypes where the group had looked to game design as an inspiration.