Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvande, Ingunn Øren
dc.contributor.authorTømmeraas, Andrea Kanutte
dc.date.accessioned2023-07-11T17:24:42Z
dc.date.available2023-07-11T17:24:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:137214781:127770813
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077978
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven tar for seg betydningen tre som materiale hadde for Nils Aas som kunstner, med utgangspunkt i treskulpturen "Spenn" fra 1997 som eies av Trondheim kunstmuseum. "Spenn" har et umiddelbart abstrakt uttrykk, som bærer tydelig preg av modernistiske tendenser og formalismens prinsipper om fokus på verkets visuelle kvaliteter over ytre faktorer, i henhold til Clement Greenbergs teori om "den nye skulpturen".
dc.description.abstractThis bachelor thesis examines the importance of wood as a material for the artist Nils Aas through his wooden sculpture "Spenn" from 1997. The sculpture is owned by Trondheim kunstmuseum. "Spenn" has an immediate abstract expression, that shows signs of modernistic tendencies and formalist principles such as the sculptures visuall attributes over external features, according to Clement Greenbergs theory on "the new sculpture".
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTre som modernistisk materiale i Nils Aas sitt kunstneriske virke
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel