Tre som modernistisk materiale i Nils Aas sitt kunstneriske virke
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3077978Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven tar for seg betydningen tre som materiale hadde for Nils Aas som kunstner, med utgangspunkt i treskulpturen "Spenn" fra 1997 som eies av Trondheim kunstmuseum. "Spenn" har et umiddelbart abstrakt uttrykk, som bærer tydelig preg av modernistiske tendenser og formalismens prinsipper om fokus på verkets visuelle kvaliteter over ytre faktorer, i henhold til Clement Greenbergs teori om "den nye skulpturen". This bachelor thesis examines the importance of wood as a material for the artist Nils Aas through his wooden sculpture "Spenn" from 1997. The sculpture is owned by Trondheim kunstmuseum. "Spenn" has an immediate abstract expression, that shows signs of modernistic tendencies and formalist principles such as the sculptures visuall attributes over external features, according to Clement Greenbergs theory on "the new sculpture".