Et nytt tilskudd til nordenfjeldske Kunstindustrimuseums Hannah Ryggen samling, men hvem er den avbildede personen?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3077973Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Portrettet vevd i 1962 skiller seg fra de mer kjente veggteppene til Ryggen, både i bruken av farger og motiv, det er dystert i forhold. Mannshodet i portrettet ligner på Henrik Sørensen og det ser ut til at det er han hun har portrettert. Det er flere likheter mellom dette portrettet og det hun gjorde rundt 10 år tidligere i «Hjemlige guder». Det er også et motiv som går igjen i disse, biter med granbar, og i og med at Henrik Sørensen var kjent som en landskapskunstner som malte nettopp grantrær er dette neppe en tilfeldighet. Motivet i portrettet ser også ut til å være inspirert av Sørensen, han befinner seg i en granskog, men i motsetning til sine egne malerier er denne nesten tappet for fargene og virker mer som en sorgskog eller en dødsskog. The portrait woven in 1962 differs from the more famous tapestries of Ryggen, both in the use of colors and motifs, it is gloomy in relation. The man's head in the portrait resembles Henrik Sørensen and it seems that he is the man she has portrayed. There are several similarities between this portrait and the one she did around 10 years earlier in "Homely gods". There is also a recurring motif in these, pieces from spruce trees, and since Henrik Sørensen was well known as a landscape painter who painted precisely spruce trees, this is hardly a coincidence. The subject in the portrait also seems to be inspired by Sørensen, he is in a spruce forest, but unlike his own paintings, this one is almost drained of color and seems more like a forest of mourning or a forest of death.