Hvordan blir barn involvert i PMTO - behandling og hvordan påvirker de den? - En kvalitativ studie om hvordan PMTO terapeuter involverer barn i PMTO-behandling
Description
Full text not available
Abstract
SammendragDenne kvalitative studien undersøker hvilke erfaringer Parent Management Training - Origon (PMTO)-terapeuter har med involvering av barn i PMTO-behandling. Målet med studien er å undersøke erfaringene PMTO-terapeuter har med barns medvirkning i PMTO-behandling og hvorfor medvirkningen til barnet i timene ikke er høyere. Problemstillingen var Hvordan blir barn involvert i PMTO-behandlingen? Hovedproblemstillingen er videre søkt konkretisert gjennom tre forskerspørsmål: 1) Hvilke erfaringer har terapeuten med involvering av barnet i PMTO-behandling? 2) På hvilken måte ivaretas barnet sin stemme i PMTO-behandlingen? 3) Hva er det som eventuelt hindrer terapeuten i å involvere barnet i PMTO-behandlingen?Det ble foretatt kvalitative intervjuer av seks PMTO-terapeuter. Disse ble analysert ved hjelp av fenomenologisk analyse.Analysen viser at når barn involveres i behandlingen bidrar dette til positivt samspill i familien og terapeutene opplever at familiene lærer seg raskere nye ferdigheter når barnet medvirker i timene. Imidlertid viser studien at mange barn ikke involveres, eller de involveres sporadisk i PMTO-behandlinger utover strukturert samspillsoppgave ved oppstart av behandlingsforløpet. Dette kan bety at en stor gruppe barn ikke får den involveringen de ifølge lovverket har rett på. Videre viser resultatene at forståelse og praktisering av involvering er ulik hos informantene, noe som resulterer i at tilbudet barn får er ulikt og dermed også barns mulighet for å påvirke behandlingen. PMTO må operasjonalisere og tydeliggjøre begrepet involvering og medvirkning hvis målet er å skape en mer helhetlig praksis og likt tilbud på tvers av terapeutene.
Søkeord: foreldreveiledning, trene/praktisere med barnet, barneterapi, PMTO-metode, medvirkning/involvering.