Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBusby, Nicole
dc.contributor.authorReigstad, Elise Maurset
dc.date.accessioned2023-07-11T17:21:55Z
dc.date.available2023-07-11T17:21:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142540157:34124414
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077851
dc.description.abstractHvorfor skriver masterstudenter masteroppgaven sin på det språket som de gjør? Valg av språk i akademisk skriving er en viktig beslutning, særlig i en tid hvor både forskere og politikere er bekymret for at det norske akademiske språket skal gå inn i en fase av diglossi. Denne artikkelen tar sikte på å undersøke de bakenforliggende årsakene bak språkvalget til studenter som studerer MSc studier, og søker å gi innsikt i motivasjonen bak disse valgene. For å oppnå dette har man benyttet seg av triangulering, en metode hvor man bruker både kvalitative og kvantitative metoder, henholdsvis litteratursøk og en spørreundersøkelse. Resultatene viser at det er en økende trend av bruken av Engelsk som språk i masteroppgaver. Denne artikkelen undersøker flere bidragende faktorer, slik som språkferdigheter, andel undervisning og pensum på engelsk, samt karrierehensyn og oppfatninger om språkene, for eksempel bruken av Engelsk som akademisk lingua franca. Ved å belyse disse underliggende årsakene til språkvalg i masteroppgaver har denne artikkelen som mål å informere studenter, pedagoger og beslutningstakere om dynamikken rundt språkvalg, og dermed muliggjøre beviste og informerte valg når det gjelder språkbruk og -politikk. Resultatene lager grunnlaget for videre forskning om språkvalg i akademisk skriving, og gir innsikt i språkpolitikken som nylig ble innført ved NTNU.
dc.description.abstractWhy do students write their master theses in the language that they do? Language choice in academic writing is a crucial decision, especially in a time where researchers and politicians alike are afraid of the Norwegian academic language entering a stage of diglossia. This paper aims to examine the causes behind the language choice in MSc master theses and seeks to provide insights into the motivation behind these choices. To achieve this, a mixed-method approach was employed, combining a survey and a literature review. The findings reveal a growing trend toward English as the preferred language. This paper examines several contributing factors such as language proficiency, percentage of instruction and syllabus in English, as well as career considerations and perceptions towards the languages, such as the use of English as an academic Lingua Franca. By shedding light on these underlying causes for language choice in master theses, this paper aims to inform students, educators and policymakers about the dynamics surrounding language selection, and thus enable them to make educated choices when it comes to language use and policy. The findings provide a foundation for further research into language choice in academic writing and offers insights into the language policy that was recently taken into effect at NTNU.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleUnravelling Language Choice in MSc Master Theses: Analysing the Underlying Causes and Implications
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel