• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

A comparison of translation-based tasks in general studies and vocational studies textbooks

Elvrum, Marion
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:142538699:35817374.pdf (515.4Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3077849
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for språk og litteratur [2718]
Abstract
Bruken av oversettelse som et verktøy i fremmedspråkundervisningen har gjennom årene blitt usatt for skeptisisme knyttet til teoretisk forsvarlighet og effektivitet. Denne små-skala undersøkelsen ser på oversettelse baserte oppgaver i tekstbøker brukt på videregående skole, i både studiespesialisering og på yrkesfag. Oppgavens mål er å se om det er en forskjell på antall oppgaver, samt å se på hva som kan være årsaken for eventuelle forskjeller. Resultatet viser at det er mange flere oversettelsesbaserte oppgaver i yrkesfaglige engelskbøker enn det man finner i bøkene som benyttes på studiespesialisering. Dette kan skyldes en kombinasjon av forskjeller i kompetansemål på de ulike retningene, og at det er en annen forventet grunnkunnskap blant elever på de ulike programmene.
 
The use of translation as a tool to teach a second language has over the years been victim to considerable scepticism regarding its theoretical soundness and efficiency. This small-scale study looks at translation-based tasks in the textbooks used in Upper Secondary Schools, in both general studies and vocational studies. It aims to see if there is a difference between the number of tasks and what might be the reason for any difference in numbers in the different books. The results show that there are a lot more translation-based tasks in vocational studies books than what is found in the general studies ones. This might be due to a combination of differences in the competence aims of the different programmes, and in the expected proficiency of the students.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit