Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKolderup, Trude
dc.contributor.authorGranmo, Maja
dc.date.accessioned2023-07-11T17:21:32Z
dc.date.available2023-07-11T17:21:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:141423105:66503743
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077829
dc.description.abstractForfatter og nobelprisvinner Annie Ernaux er kjent for sin karakteristiske skrivestil, som er preget av minimalisme og objektivitet med en fullstendig mangel på sentimentalisme. I sine sosiologiske skildringer av hverdagslivet, personlige erfaringer og hendelser, spesielt fra arbeiderklassen og borgerklassen, lykkes hun også i å tegne et portrett av Frankrikes historie i andre halvdel av det 20.århundre. Dermed, gjennom sin personlige historie av sitt eget liv og miljø, er hun i stand til å utforske noe av større betydning i samfunnet og individet i sin helhet, noe som kan resonnere med det kollektive. Selv kaller hun stilen sin for «transpersonlig», hvor hun insisterer på at hun overskrider det individuelle og når det universelle, noe som også er en vesentlig grunn til at hun ikke ønsker å identifisere seg med en bestemt sjanger. Målet med denne studien blir derfor å undersøke hvordan hun, gjennom tre stilelementer i hennes skrivestil, mestrer nettopp denne kunsten i å oppnå en kollektiv følelse gjennom sin personlige skriving. Denne oppgaven vil ta utgangspunkt i gjennombruddsboka hennes, La Place, hvorfra konkrete eksempler vil bli tolket og analysert.
dc.description.abstractThe author and Nobel Prize laureate Annie Ernaux is known for her distinctive writing style, characterized by minimalism and objectivity, with a complete absence of sentimentality. In her sociological depictions of everyday life, personal experiences, and events, particularly from the working class and the bourgeoisie, she also succeeds in painting a portrait of France's history in the second half of the 20th century. Thus, through her personal history of her own life and environment, she is able to explore something of greater significance in society and the individual as a whole, something that can resonate with the collective. She refers to her style as "transpersonal," insisting that she transcends the individual and reaches the universal, which is also a significant reason why she does not wish to identify herself with a specific genre. Therefore, the aim of this study is to examine how she, through three stylistic elements in her writing style, masters the art of achieving a collective sense through her personal writing. This study will be based on her breakthrough book, La Place, from which concrete examples will be interpreted and analysed.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleAnnie Ernaux et l'art d'atteindre le collectif par le personnel : Une étude de La Place
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel