Show simple item record

dc.contributor.advisorNassira Essahli Vik
dc.contributor.authorMaria Sotkajærvi
dc.date.accessioned2023-07-08T17:19:25Z
dc.date.available2023-07-08T17:19:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145430779:52486934
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077339
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om overgangen fra ungdomstrinn til videregående skole og borteboertilværelse. På grunn av lange avstander til nærmeste videregående skole, må mange ungdommer flytte hjemmefra allerede som 15-16-åring. Å være videregående elev og samtidig borteboer kan medføre utfordringer for de unge. Det er i denne oppgaven undersøkt hvilke utfordringer dette kan være og hvordan skolen som system kan forberede og ivareta ungdommene i denne perioden av deres liv. I oppgaven går jeg nærmere inn på ulike områder i skolesystemet, betydningen av relasjoner, samarbeidet mellom grunnskole og videregående skole og hvordan ungdommene blir ivaretatt fra videregående skole sin side. I prosjektet har jeg brukt en kvalitativ forskningsmetode og datamaterialet er samlet inn ved intervju. Utvalget er tre ungdommer fra samme kommune som alle har flyttet hjemmefra for å gå på videregående skole. De har ulik alder og har valgt ulike studieprogram og studiested. Det varierer hvordan de tre ungdommene har møtt og mestrer de utfordringene de møter på som borteboende videregående elev. De har ulike erfaringer og opplevelser med hvordan de ble mottatt på videregående skole med tanke på at de var borteboere. Ungdommene kommer med viktige tilbakemeldinger om arbeidet med forberedelsen og overgangen til videregående skole og de har forslag til hva skolen kan fokusere på i framtiden for å forberede, støtte og ivareta denne gruppe elever.
dc.description.abstractThis thesis is about the transition from secondary school to upper secondary school and living abroad. Due to long distances to the nearest upper secondary school, many young people have to move away from home as early as 15-16 years old. Being a high school student and living away at the same time can bring challenges for the young people. This thesis has examined what challenges this can be and how the school as a system can prepare and look after young people in this period of their lives. In the thesis, I go into more detail about various areas in the school system, the importance of relationships, the cooperation between primary and secondary schools and how the young people are looked after from the secondary school's side. In the project, I have used a qualitative research method and the data has been collected through interviews. The selection is three young people from the same municipality who have all moved away from home to go to upper secondary school. They are of different ages and have chosen different study programs and places of study. It varies how the three young people have met and mastered the challenges they face as a high school student living away. They have different experiences and experiences with how they were received at upper secondary school considering that they were youth living away from home. The young people provide important feedback about the work with the preparation and the transition to upper secondary school and they have suggestions for what the school can focus on in the future to prepare, support and look after this group of students in the best possible way.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVideregående elev og borteboer
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record