Counting Past Two: A Comparative Analysis of Representations of Trans People in Contemporary Fiction and EFL Textbooks for Lower Secondary School in Norway
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3076998Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Sammendrag
Hensikten med denne masteroppgaven er å bidra til en mer inkluderende undervisningspraksis om transpersoners erfaringer i engelskfaget på ungdomsskolen. Først presenterer jeg en narrativ analyse og en komparativ analyse av to samtids skjønnlitterære tekster og to engelske læreboktekster for ungdomstrinnet med fokus på transrepresentasjon. Jeg fokuserer på det kritiske transrammeverket utviklet av Eli Kean (2021) for å undersøke transrepresentasjonen i materialene lærere bruker og kan bruke i undervisningen. Jeg har også brukt de teoretiske rammeverkene kritisk literacy, affekt og anerkjennelse. Gjennom disse diskuterer jeg hvordan kritisk literacy bør inkluderes i tillegg til tekstene når det undervises om transerfaringer. Analysen ble utført ved å bruke narrativ analyse, som besto av strukturell narrativ analyse og kritisk visuell metode. Sammenligningen ble utført ved å gjøre en kvalitativ komparativ analyse. Ved å bruke disse metodene ble tekstene analysert basert på form, innhold og kontekst, først individuelt og deretter ved å sammenligne. Funnene avdekker at læreboktekstene kan reprodusere kjønnsnormer basert på de ulike aspektene som ble undersøkt. Til sammenligning utfordrer samtidens skjønnlitterære tekster kjønnsnormer. Disse funnene indikerer derfor at det er et behov for å implementere andre materialer enn læreboktekster i klasserommet ved undervisning om transerfaringer. Funnene hevder også at det er viktig å bruke kritisk literacy uansett hvilken tekst det undervises i, på grunn av transpersoners erfaringer med marginalisering og undertrykkelse. Ved å lære elevene å bli tekstkritikere og at lærere er kritiske til materialet de implementerer, kan man oppnå en mer inkluderende undervisning av transerfaringer. The purpose of this master’s thesis is to contribute to inclusive teaching practices about trans experiences in the lower secondary EFL classroom. First, I present a narrative analysis and comparative analysis of two contemporary fictional texts and two EFL textbook texts focusing on trans representations. In doing so, I draw on the critical trans framework developed by Eli Kean (2021), to examine trans representations in the materials teachers use and may utilize in their teaching. I have also employed the theoretical frameworks of critical literacy, affect and recognition. Through these, I discuss how critical literacy should be included alongside narratives when teaching about trans experiences. The analysis was conducted through narrative analysis, which consisted of structural narrative analysis and critical visual method. The comparison was conducted by doing a qualitative comparative analysis. Through the application of these methods, the narratives were examined based on form, content, and context, first individually and then in comparison. Comparatively, the findings reveal how the textbook texts can reproduce gender norms based on the different aspects that were examined. In comparison, the contemporary fictional texts challenge gender norms. Consequently, these findings argue for the need to implement other source material than textbook texts in the classroom when teaching about trans experiences. The findings also claim that it is vital to utilize critical literacy no matter the text being taught, because of trans people’s experiences with marginalization and oppression. By teaching students to become critical of texts and teachers being critical towards the material they implement, the teaching of trans experiences can be more inclusive.