Omgivelsenes påvirkning på en kreativ låtskriverpraksis: en postkvalitativ studie
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3076997Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Sammendrag
I dette musikkdidaktiske mastergradsprosjektet undersøker jeg hvordan min kreative prosess påvirkes og formes i møte med omgivelsene, med utgangspunkt i min egen låtskriverpraksis. Med omgivelser menes her alt og alle som interagerer med og påvirker meg i låtskriverprosessen. Målet med forskningen er å beskrive og kritisk undersøke min egen låtskriverprosess, i spennet fra den første kreative idéen til ferdig produkt. Gjennom kunstnerisk utøvelse, utforskning av det fagteoretiske landskapet og refleksjon, erfarte jeg tidlig i dette prosjektet at låtene og låtskriverpraksisen min til enhver tid ble påvirket og formet i møte med omgivelsene. En kartlegging av hva det er som påvirker og former praksisen er helt avgjørende for å skulle kunne forstå den kreative praksisen. For å forske på min egen kreative prosess og besvare problemstillingen, har jeg overordnet posisjonert meg innenfor et postkvalitativt paradigme, som informerer min valgte metodologi kunstbasert forskning. For å skape forskningsmaterialet bruker jeg låtskrivingsøkter og reflekterende videologg, og for å analysere dette forskningsmaterialet anvendes den postkvalitative analysemetoden sporingsanalyse, kombinert med kunstnerisk, kroppslig og affektiv utforskning og utvikling av en praktisk-kunstnerisk del. Formidlingen av resultatet til dette mastergradsprosjektet består av to deler som er distinkte, men samtidig gjensidig avhengig av hverandre, nemlig denne skriftlige avhandlingen og den allerede gjennomførte praktiske delen. Den praktiske delen var en tjue minutter lang eksposisjon hvor deler av datamaterialet og analysen ble presentert. Den praktiske delen vil også synliggjøres i denne skriftlige delen, i form av videoklipp som ligger i teksten som QR-koder. Avhandlingen er en praktisk, kroppslig og affektiv studie som vil fungere som et verdifullt bidrag til musikkfeltet, det musikkdidaktiske feltet og kreativ kunstforskning, samt grunnskolelærere, lærerutdanninger og andre lærerstudenter. In this music didactic master thesis I examine how my creative process is influenced and shaped by the environment, based on my own songwriting practice. By the term environment I refer to everything and everyone who interacts with and thus influences me in the songwriting process. The aim of the research is to describe and thoroughly examine my own songwriting process, from the first creative idea to the finished product. Through artistic practice, exploration of the theoretical landscape and reflection, I experienced early on in this project that my songs and my songwriting practice at all times were influenced and shaped when interacting with my surroundings. Studying what it is that influences and shapes a practice is essential in order to be able to understand the creative practice. In order to research my own creative process and answer the main research question, I have positioned myself within a post qualitative paradigm, which informs my methodology of choice: arts-based research. To create the research material, I use songwriting sessions and a reflective video log, and to analyze this research material I use the post qualitative analysis method tracing analysis, combined with artistic, bodily and affective exploration and creation of a practical artistical part. Communication of the results of this master thesis consists of two parts, which are distinct, but at the same time mutually dependent on each other: this written part and the already completed practical part. The practical part was a twenty-minute-long exposition where parts of the research material and the analysis were presented. The practical part will also be made accessible in this written part, in form of video clips that are presented in the text as QR-codes. The thesis is a practical, bodily and affective study, which will be a valuable contribution to the field of music, music didactics and creative arts research, as well as for primary school teachers, teacher educations and teachers to come.