Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBauer, Karen
dc.contributor.authorHaugen, Christine Bukten
dc.date.accessioned2023-07-06T17:28:07Z
dc.date.available2023-07-06T17:28:07Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138672552:69705351
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076996
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er skrevet innen fagområdet Engelsk fagdidaktikk og har som mål å undersøke omfanget av oppgaver som potensielt fremmer tilegnelsen av interkulturell kompetanse i to lærebøker for engelskfaget og hvordan mål og retningslinjer for interkulturell kompetanse i LK20 er blitt tilrettelagt for. I dagens globaliserte samfunn er tilegnelsen av interkulturell kompetanse stadig blitt viktigere, da det nå er høyere sannsynlighet for å møte og samhandle med folk fra ulike kulturer, både i sosiale og profesjonelle kontekster. Ettersom diskriminering og fordommer fortsatt vedvarer i dagens samfunn, blir interkulturell kompetanse sett på som viktig for å fremme inkludering, mangfold og rettferdighet. I lys av dette er det av interesse å undersøke hvordan interkulturell kompetanse fremmes i LK20 og i lærebøker som brukes i engelskopplæringen. For å imøtekomme målene med denne forskningen, ble oppgavene i to lærebøker i Engelsk undersøkt, begge revidert for LK20. Bøkene undersøkt var Engelsk 10 (Haegi et al., 2021) utgitt av Cappelen Damm og Stages 10 (Pettersen & Røkaas, 2021) utgitt av Aschehoug. Gjennom bruk av mixed method ble lærebokoppgavene analysert ved hjelp av en tilpasset versjon av Byrams (2020) model of Intercultural Communicative Competence som analyseverktøy. Funn fra denne studien viser at mens interkulturell kompetanse har fått økt betydning i LK20 sammenlignet med tidligere læreplaner, gjenspeiles ikke dette i begge lærebøkene. Mens Stages 10 (Pettersen & Røkaas, 2021) viser relativt høyt antall oppgaver knyttet til interkulturell kompetanse, kan ikke det samme sies om Engelsk 10 (Haegi et al., 2021). Studien fant videre ut at i fordelingen av oppgaver knyttet til interkulturell kompetanse, ble ikke faktorene av interkulturell kompetanse likt prioritert. Funnene viser en omfattende vektlegging av oppgaver som fremmer elevenes tilegnelse av faktakunnskap relatert til Byrams faktor Knowledge. Oppgaver knyttet til denne faktoren av interkulturell kompetanse ble funnet å fremme kunnskap på overflatenivå som ikke krevde bruk av elevenes kritiske tenkning og refleksjonsevne. Ettersom LK20 fokuserer på dybdelæring, refleksjon og kritisk tenkning, er vektleggingen av oppgaver som fremmer kunnskap på overflatenivå i strid med målene og retningslinjene i LK20.
dc.description.abstractThis master`s thesis is written in the field of English didactics and aims to investigate the extent of tasks potentially promoting the acquisition of intercultural competence in two EFL textbooks and their facilitation of aims and guidelines of intercultural competence in LK20. In today`s globalized world, the acquisition of intercultural competence is becoming increasingly important, as people of various cultures are more likely to interact both in their social and professional lives. Moreover, as discrimination and injustice persist in society today, intercultural competence is regarded essential in promoting inclusion, diversity, and equity. In light of this, it is of interest to investigate how intercultural competence is promoted in EFL textbooks and LK20. To address the aims of this research, the tasks of two EFL textbooks revised for LK20 were investigated. These were Engelsk 10 (Haegi et al., 2021) published by Cappelen Damm, and Stages 10 (Pettersen & Røkaas, 2021) published by Aschehoug. With a mixed method approach, the textbook tasks were analyzed using an adapted version of Byram`s (2020) model of Intercultural Communicative Competence as a tool for analysis. Findings of this study show that while intercultural competence has gained increased importance in LK20 compared to previous curricula, this is not fully reflected in both textbooks. While Stages 10 (Pettersen & Røkaas, 2021) show relatively high numbers of tasks linked to intercultural competence, the same cannot be said for Engelsk 10 (Haegi et al., 2021). Furthermore, the study found that the IC factors were not equally prioritized in the distribution of tasks linked to intercultural competence. Findings show an extensive emphasis on tasks promoting learners` Knowledge. Tasks of this IC factor were found to promote surface level knowledge, which did not require the use of learners` critical thinking and reflection. As LK20 calls for in-depth exploration, reflection, and critical thinking, the emphasis on close-ended tasks promoting surface level knowledge arguably contradicts the aims and guidelines of LK20.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleIntercultural Competence in EFL Textbooks
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel