Marine Traffic Portal
Abstract
Accenture flyttet nylig kontorlokalene sine til bryggen i Trondheim. Grunnet dette opplevde de en økt interesse i båttrafikken bland de ansatte. Derav ønsket Ac- centure et moderne nettsted hvor all kommersiell maritim trafikk utenfor kontoret deres vises. Denne nettsiden skal vises på diverse infoskjermer rundt i kontorloka- lene.
Denne rapporten vil gi en omfattende forståelse av tilnærmingen, utviklings metoder, og beslutninger tatt av gruppen gjennom hele prosjektet. Den vil utdype og be- grunne valg gjort i forhold til teknologier og verktøy. Samt presentere gruppens samarbeidsmetodikk og prosessen gruppen gikk gjennom for å løse problemet. Dokumentet vil være en verdifull ressurs for fremtidige prosjekter. Ved å vise frem gruppens erfaringer opparbeidet gjennom denne oppgaven.
Oppgavens hovedmål er å lage en offentlig tilgjengelig nettside, hvor informasjon visualiseres på et interaktivt kart. Kartet skal vise fartøy i Trondheimsfjorden som er synlige fra kontorlokalene til Accenture.
Under arbeidet på prosjektet brukte gruppen Agile utviklingsmetodikk. Med ukentlige sprinter og møter med oppdragsgiver. Denne utviklingsmetoden gjorde at gruppen kunne tilpasse seg til endringer klienten ønsket, eller ta høyde for eventuelle problemer som oppsto. Dette hjalp gruppen å fullføre produktet i tide.
Etter prosjektets gang ble et endelig og fungerende produkt levert til oppdrags- giver. Produktet hadde all funksjonalitet og spesifikasjoner kunden etterspurte. Og både kunden og gruppen var fornøyd med det leverte produktet. Etter opp- gaven ga kunden følgende tilbakemelding:"Accenture Trondheim is very satisfied with the final solution, this is not just the opinion of the supervisor, but also the impression I have from the other employees at the office." Accenture recently relocated their office to a new building by the docks in Trond- heim. Thus, they experienced an increasing interest among the employees sur- rounding the subject of boats in the fjord. To compliment for this increasing interest Accenture wanted a modern website that presented all commercial ma- rine traffic outside their office in Throndheimsfjorden. This website where to be showcased on all the different Info screens around the office.
This thesis offers a comprehensive understanding of the approach, development methods, and decisions made by the group throughout the project. It delves into the rationale behind selecting specific technologies and tools, as well as highlights the team’s collaborative dynamics and their iterative problem-solving process. The document serves as a valuable resource for future projects and endeavors, showcasing the lessons learned and best practices established during this unique undertaking.
The main objective to the given problem is to create a publicly available web-based interactive map. This map is to display vessels in Trondheimsfjorden visible from Accenture’s office at the docks.
During the project, the group employed agile development methodology. With Weekly sprints and meetings with the client. This agile development made the group adaptable to changes demanded by the client, or any other problems en- countered. Which proved important for completing the product on time.
To conclude the project, a final and working product was delivered to the client. The product had all the functionality and specification the client requested. The client and students were very satisfied with the final solution provided, and client made the following statement:"Accenture Trondheim is very satisfied with the final solution, this is not just the opinion of the supervisor, but also the impression I have from the other employees at the office."