dc.contributor.advisor | Nes, Atle | |
dc.contributor.author | Marcenko, Deividas | |
dc.contributor.author | Halvorsen, Kasper Djahangirloo | |
dc.date.accessioned | 2023-07-06T17:24:27Z | |
dc.date.available | 2023-07-06T17:24:27Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:147331969:149395299 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3076967 | |
dc.description.abstract | Generelt sett har det i nyere tid blitt gjort endringer i ungdom- og videregående skolenes
læreplaner for å øke fokus på dybdelæring i forskjellige fag. Et type fag som fremdeles ikke
har fått dybdelæring integrert er språkfag.
Vi har derfor lagd et prosjekt hvor vi viser hvordan man kan integrere dybdelæring inn i
disse fagene ved hjelp av programmering om det noen gang skulle bli utført.
Språkfag blir normalt ikke tenkt på i sammenheng med programmering siden det er et type
fag med fokus på historie, litteratur og språk. Fag som normalt ikke involverer
problemløsning gjennom algoritmer.
VI har derfor utforsket og funnet ut hvordan man kan integrere programmering innenfor
slike fag ved å plukke ut og anvende oppgaver fra fagbøkene deres. Vi har lagd to
oppgavehefter hvor den ene er for trinn 8-10 på Ungdomskolen og den andre er til Vg1-Vg3
på videregående skole. Heftet for ungdomskolen inneholder 12 oppgaver og videregående
inneholder 11.
Heftene er tilpasset vanskelighetsgraden for trinnene de blir gitt til. Hver oppgave i heftene
består av oppgavebeskrivelse, løsningsforslag, hele koden som blir brukt, og eksempel på
hvordan output vil se ut.
Siden språkfags-lærere normalt ikke får noen opplæring i programmering, blir det referert til
noen nettsider i prosjektet hvor man kan få både korte og lengre innføringer i det.
Innføringene vil både vise hvordan programvarene funker og hvordan selve kodingen blir
gjort.
I teoridelen blir det diskutert i mer detalj hva dybdelæring, algoritmisk tenkning og
programmering betyr. Det blir også forklart hvordan oppgaver i språkfag som blir anvendt til
programmering vil kunne gi elevene slik tenkning og læring. | |
dc.description.abstract | In recent times, changes have been made to the curricula of middle and high schools in
order to increase focus on in-depth learning in various subjects. One type of subject that has
not yet had in-depth learning integrated is language subjects.
Therefore, we have created a project to show how one can integrate in-depth learning into
these subjects with the help of programming, if it should ever be carried out. Language
subjects are not normally associated with programming since they are a type of subject
focused on history, literature, and language. Subjects that do not normally involve problem-solving through algorithms.
We have therefore explored and found out how programming can be integrated into such
subjects by selecting and applying tasks from their textbooks. We have created two task
booklets, one for grades 8-10 in middle school and the other for grades 11-13 in high school.
The booklet for middle school contains 12 tasks and the high school booklet contains 11.
The booklets are adapted to the difficulty level of the grades they are given to. Each task in
the booklets consists of a task description, a solution proposal, the entire code used, and an
example of what the output will look like.
Since language teachers do not normally receive any training in programming, the project
refers to some websites where both short and longer introductions to it can be obtained.
The introductions will show both how the software works and how the coding itself is done.
The theoretical part discusses in more detail what in-depth learning, algorithmic thinking,
and programming mean. It also explains how tasks in language subjects that are used for
programming can provide students with such thinking and learning. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Anvendelse av programmering i språk på ungdom-/videregående skole nivå | |
dc.type | Bachelor thesis | |