Bærekraftig forretningsutvikling ved store idrettsarrangement
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3076396Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I 2025 avholdes Ski-VM i Trondheim med ambisjonen om «å være tidenes mest bærekraftige verdensmesterskap på ski». På grunn av idrettens omfattende rekkevidde og ulike uttrykksformer, åpner det seg store muligheter for å inspirere og skape engasjement. Trondheim Ski-VM 2025 ønsker å levere et mesterskap i verdensklasse og være en drivkraft for utvikling av bærekraft og teknologi. Ski-VM ønsker videre å bidra til økt regional og lokal verdiskapning, både før, under og etter arrangementet. I denne konteksten undersøker denne bacheloroppgaven hvordan bærekraftig forretningsutvikling kan bidra til økt verdiskapning for næringslivet ved store idrettsarrangementer.
Oppgavens problemstilling besvares gjennom en sammenlignende casestudie av tre store idrettsarrangører og et utvalg av deres samarbeidspartnere og leverandører fra næringslivet. Resultatene fra undersøkelsen er drøftet med utgangspunkt i relevant teori.
Basert på oppgavens funn har vi utviklet en modell som presenterer utvalgte suksessfaktorer for bærekraftig verdiskapning tilknyttet store idrettsarrangementer. Denne vil vi argumentere for både kan være til nytte for arrangører, næringsliv og videre forskning. Modellen er basert på følgende funn. Vi avdekket at det er flere ulike oppfatninger av hva bærekraft er og defineres som. Dette kan føre til usikkerhet rundt hvilke tiltak som bør gjennomføres og hvordan bærekraft skal operasjonaliseres. Kunnskap om bærekraft vurderes som avgjørende for å opprettholde konkurransefordeler. Det er imidlertid utfordringer knyttet til tilgangen på ressurser og metoder for kunnskapsutveksling, i tillegg til at enkelte informanter ser på det som en barriere å samarbeide om bærekraft. Flere arrangører velger å ikke benytte seg av eksisterende kunnskap eller ressurser på fagområdet, og heller begynner fra grunnen av. Dette peker vi på kan svekke effektiviteten og kvaliteten på arbeidet.
Vi konkluderer med at egne ressurser og kompetanse ikke alltid vil være tilstrekkelig for å utvikle konkurransedyktige bedrifter og organisasjoner. Dette forsterker behovet for samarbeid. Viktigheten av langvarige og gjensidige samarbeid vurderes som sentralt, og for å få til dette er det viktig at begge parter tilfører hverandre komplementære og strategiske ressurser. I tillegg må partene tørre å investere og satse sammen mot samme mål. Et samlet næringsliv i lokalmiljøet ses på som betydningsfullt for et vellykket arrangement. Undersøkelsen trekker frem samarbeid i sirkulære verdikjeder som en mulighet for å tilgjengeliggjøre kunnskap på tvers av organisatoriske grenser og bærekraftige praksiser. Studien ser videre på hvordan bærekraft kan bidra til lønnsomme tiltak og nye forretningsmuligheter. Vi problematiserer hvorfor det er viktig å unngå grønnvasking, samt hvordan virksomhetene forholder seg til krav og forventinger fra sine omgivelser. Oppgaven avsluttes med en konklusjon som svarer ut vår problemstilling. In 2025, the FIS Nordic World Ski Championships will be held in Trondheim with the ambition of being “the most sustainable ski championship of all time”. Due to the extensive reach and diverse expressions of sports, significant opportunities arise to inspire and generate engagement. Trondheim Ski-VM 2025 aims to deliver a world-class championship and act as a driving force for sustainable development and technology. Furthermore, the Ski World Championships seek to contribute to increased regional and local value creation, both before, during, and after the event.
In this context, this bachelor's thesis investigates how sustainable business development can contribute to increased value creation for businesses in large sports events. The research question of the thesis is answered through a comparative case study of three major sports event organizers and a selection of their collaborators and suppliers from the business sector. The findings from the study are discussed based on relevant theory.
Based on the findings, we have developed a model presenting selected success factors for sustainable value creation associated with large sports events. We argue that this model can be beneficial for organizers, businesses, and further research. The model is based on the following findings: we uncovered multiple interpretations and definitions of sustainability, which can lead to uncertainty regarding the actions to be taken and the operationalization of sustainability. Knowledge about sustainability is considered crucial for maintaining competitive advantages. However, challenges exist regarding access to resources and methods for knowledge exchange, in addition to some informants perceiving collaboration on sustainability as a barrier. Several organizers choose not to leverage existing knowledge or resources in the field but instead start from scratch. We argue that this approach can weaken effectiveness and quality of work.
We conclude that individual resources and expertise may not always be sufficient to develop competitive businesses and organizations, emphasizing the need for collaboration. The importance of long-term and mutual collaborations is considered central, and both parties must provide complementary and strategic resources while being willing to invest and pursue shared goals. A united local business community is seen as significant for a successful event. The study highlights collaboration in circular value chains as an opportunity to facilitate knowledge sharing across organizational boundaries and sustainable practices. Furthermore, the study examines how sustainability can contribute to profitable initiatives and new business opportunities. We address the importance of avoiding greenwashing and how businesses respond to demands and expectations from their surroundings. The thesis concludes with a conclusion that addresses our research question.