Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlemets, Joakim
dc.contributor.authorMagnussen, Andreas Finni
dc.contributor.authorSkaufel, Håkon Håbrekke
dc.contributor.authorSvendsrud, Ådne Tøftum
dc.contributor.authorValestrand, Tord
dc.date.accessioned2023-07-05T17:25:14Z
dc.date.available2023-07-05T17:25:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147336195:149175799
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076393
dc.description.abstractHendelseshåndtering skal redusere risiko for skade på organisasjoners verdier og tjenester, og gjenopprette normal drift så raskt som mulig ved hendelser. En sentral utfordring ved hendelseshåndtering er effektivisering av prosessen for å imøtekomme dagens trusselbilde. I denne oppgaven ser vi på muligheter for å effektivisere hendelseshåndtering med automatisering. Vi har utforsket praktiske løsninger for effektivisering av hendelseshåndtering, og anbefalt fremgangsmåter for valg av verktøy og metoder for effektivisering. Rapporten har utforsket problemstillingen gjennom en kvalitativ undersøkelse i form av dybdeintervjuer, med kandidater som har erfaring og kompetanse innenfor hendelseshåndtering. I tillegg har vi utarbeidet et konseptbevis bestående av brukstester for effektivisering. Studien har vist at effektivisering med automatisering er mulig gjennom samtlige faser av hendelseshåndtering. Resultatene tyder på at automatisering ikke alltid utnyttes til det fulle idag, og at det er effektivitetsgevinst å hente i hver fase. Vi har kommet frem til et sett med vurderingsgrunnlag som bør utredes før innføring av automatiseringsverktøy. Blant disse har vi avdekket at den viktigste forutsetningen for innføring av ny teknologi, er at utviklingen av prosesser og menneskelig kompetanse bør komme i første rekke.
dc.description.abstractThe process of incident management aims to reduce the risk of harm to an organization's assets and services, while also restoring normal operations as quickly as possible after incidents. One key challenge of incident management is the issue of streamlining the process to address the complex threat landscape. We have explored practical solutions for streamlining incident management and recommended approaches for selecting tools and methods to improve efficiency. The study has explored the issue of streamlining incident management through a qualitative research, consisting of several in-depth interviews with candidates experienced in incident management. Additionally, we have developed a proof of concept consisting of use-cases for enhancing the process. The study has demonstrated that automation can be used to streamline all phases of incident management. The results suggest that automation is not fully leveraged in all phases today and that there are efficiency gains to be made. We have identified a set of assessment criteria that should be evaluated prior to implementing automation tools. Among these, we have uncovered that the most important prerequisite for new technology is prioritizing the development of processes and enhancement of staff knowledge.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEffektivisering av hendelseshåndtering med automatisering
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel