Mestring og motivasjon i naturfag ved bruk av uteskole på vinteren
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3075953Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
Sammendrag
Mestring og motivasjon er to sentrale faktorer i skolen, som har vist seg å være synkende de siste årene i norsk skole. Det har flere negative konsekvenser og må derfor gjøres noe med. Et tiltak for å bedre dette er at skolen skal tilrettelegge for praktisk undervisning slik at det kan fremme blant annet elevenes mestring og motivasjon. Uteskole er en arbeidsform som åpner opp for praktiske arbeidsmåter, og som kan være med å variere undervisningen. Denne undervisningsformen gir et godt faglig utbytte og virker positivt for elevenes motivasjon, også til senere arbeid. Det må imidlertid legges til rette for et tilpasset for- og etterarbeid for å være sikker på at det oppnås.
Bruk av uteskole på vinterstid i Norden er lite studert, men ifølge to masteroppgaver som omhandler emnet fant man at mange lærere mener det er utfordrende å drive uteskole på denne årstiden. Et annet funn var at det var mulig å oppnå motivasjon på vinteren. Studien som så på motivasjon har utelatt sentrale faktorer innenfor motivasjonsteoriene, som gjør til at man ikke får et fullstendig bilde av hvordan motivasjonen påvirkes. Dermed undersøkte min studie dette gjennom problemstillingen: Hvordan oppfatter elever egen mestring og motivasjon ved bruk av uteskole på vinteren i naturfag? Det ble brukt tre forskningsspørsmål for å svare på problemstillingen: (1) Hvordan oppfatter elevene sin egen mestring ved bruk av uteskole i temaet faseoverganger? (2) Hvordan oppfatter elevene sin egen motivasjon ved bruk av uteskole i temaet faseoverganger? (3) Har årstiden vinter noe påvirkning på elevenes opplevelse av mestring og motivasjon? For å belyse problemstillingen ble det gjennomført et undervisningsopplegg som omhandlet faseoverganger i vann på 7. trinn. Etter undervisningen ble det benyttet en metodetriangulering mellom gruppeintervjuer og en spørreundersøkelse gjennomført med elevene, basert på selvbestemmelsesteorien av Deci og Ryan (2008a) og Banduras (1997) mestringsforventning. Gjennom en deduktiv kodeprosess der det er sett på faktorer innenfor de to teoriene viste resultatene både mestring og motivasjon ved bruk av uteskole på vinteren. Eleven ga uttrykk for at de var autonomt motiverte, som betyr at motivasjonen er styrt av egen vilje og interesse. Noe som er positivt da det motsatte, kontrollert motivasjon, vil være påvirket av en konsekvens. Det kan for eksempel være at man blir motivert fordi andre stiller krav eller forventninger om at oppgaven skal bli gjennomført. Det kom også frem at snø og vinter ble sett på som positivt for elevene, og var en påvirkning i seg selv til at elevene hadde lyst å jobbe med undervisningsopplegget. Noen elever ble kalde, men de ble ikke så kalde at det gikk ut over mestringen eller motivasjonen for hele arbeidet. Det kom også frem gjennom resultatene at elevene lærte mye gjennom forarbeidet, dermed bekrefter dette viktigheten med et godt tilrettelagt for- og etterarbeid.
Nøkkelord: Uteskole på vinteren, mestring og motivasjon. Achievement and motivation are two central factors for students in school, which have been shown to be decreasing in recent years in Norwegian schools. This decrease has several negative consequences, and something must therefore be done about it. One measure to improve this is for the school to arrange for practical teaching so that it can promote, among other things, the students' achievement and motivation. Outdoor school is a form of work that opens practical ways of working, and which can help to vary the teaching. This form of teaching gives a good academic result and has a positive effect on the pupils' motivation, also for later work. However, adapted pre- and post-work must be arranged to ensure that this is achieved.
The use of outdoor schools during the winter in the Nordic region is little studied, but according to two master theses dealing with the subject, many teachers believe that it is challenging, to run an outdoor school during this time of year. Another finding shows that it is possible to achieve motivation in winter. The study that looked at motivation has omitted key factors within the motivation theories, which means that you do not get a complete picture of how motivation is affected. Thus, this study investigated this through the question: How do pupils perceive their own achievement and motivation when using outdoor school in the winter in science? Three research questions were used to answer the problem: (1) How do pupils perceive their own sense of achievement when using outdoor school in the topic of phase transitions? (2) How do students perceive their own motivation when using outdoor school in the topic of phase transitions? (3) Does the season of winter have any effect on the students' experience of achievement and motivation? To shed light on the issue, a teaching program was carried out which dealt with phase transitions in water in the 7th grade. After the program was carried out, method triangulation was used between group interviews and questionnaires with the students, based on the self-determination theory of Deci and Ryan (2008a) and Bandura's (1997) self-efficacy theory. Through a deductive coding process where factors within the two theories are considered, the results showed both achievement and motivation when using outdoor school in the winter. The student expressed that they were autonomously motivated, which means that the motivation is governed by their own will and interest. Which is positive because the opposite, controlled motivation, will be influenced by a consequence. It could be, for example, that you are motivated because others make demands or expectations that the task must be carried out. It emerged also that snow and winter were seen as positive for the pupils and were in themselves an influence on the pupils desire to work with the teaching program. Some students got cold, but they didn't get so cold that it affected their achievement or motivation for the entire work. It also emerged through the results that the students learned a lot through the preparatory work, thus confirming the importance of well-planned pre- and post-work.
Keywords: Outdoor school in winter, achievement and motivation.