Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEiksund, Øyvind Johan
dc.contributor.authorHaugland, Knut-Alfred
dc.date.accessioned2023-07-04T17:25:40Z
dc.date.available2023-07-04T17:25:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145907000:34597536
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075952
dc.description.abstractI denne musikkdidaktiske masteroppgaven belyses en påstand om at det kan være en mulig påvirkning på konsentrasjon og motivasjon hos elever, gjennom å ta i bruk musikklytting i arbeidstimer på skolen. Ved å rette søkelyset mot elevenes selvbestemmelse, og la dem medvirke i valget av egen arbeidsmåte, utforskes hvilke opplevelser de har av egen motivasjon og konsentrasjon til arbeid med skole mens de lytter til musikk. Målsettingen med studien er å gi elevene både en mulighet til å medvirke til sin egen læring, og en stemme til å si deres meninger om det å lytte til musikk mens de jobber med skole. I det nye kunnskapsløftet LK20 sin overordnede del, blir det lagt stor vekt på å fremme motivasjon hos elever, og gi dem læringsstrategier som kan legge grunnlag for livslang læring. Ved å trekke inn elevenes egne arbeidsmetoder, som de selv allerede tar i bruk utenfor skolen, kan det tenkes at man kan støtte opp og hjelpe elevene med å forme gode læringsstrategier og læringsrutiner. Studien er en kvalitativ studie med en hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming, og den baserer seg på to semi-strukturerte intervjuer i grupper med elever på 8-trinn. For å skape meningsenheter av disse intervjuene, ble de analysert gjennom en fortolkende fenomenologisk analyse (IPA). Gjennom diskusjonen av det analyserte materialet, kom det frem antydninger fra elevene, gjennom deres egne opplevelser av å ta i bruk musikklytting i arbeidstimer, på både positive og negative påvirkninger av deres motivasjon og konsentrasjon. Det tyder på at dette er en individuell sak, men datamaterialet peker mot at det kan være mulig å påvirke både motivasjon og konsentrasjon i arbeidstimer gjennom frivillig musikklytting.
dc.description.abstractIn this musicdidactic master's thesis, an assertion that there may be a potential impact on concentration and motivation among students, by incorporating music listening during normal tasksolving in school. By focusing on students' autonomy, and allowing them to participate in the choice of their own working method, the study explores their experiences of motivation and concentration while listening to music during school work. The aim of the study is to provide students an opportunity to contribute to their own learning, and to give them a voice to express their opinions about listening to music while working on school tasks. In the new curriculum framework, LK20, there is a strong emphasis on promoting student motivation, and providing them with learning strategies that can lay the foundation for lifelong learning. By incorporating students' own working methods, which they already utilize outside of school, it is conceivable that teachers can support and help students develop effective learning strategies and routines. The study is a qualitative study with a hermeneutic-phenomenological approach, based on two semi-structured interviews, conducted in groups with 8th-grade students. To extract meaningful units from these interviews, an Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) was employed. Through the discussion of the analyzed material, indications emerged from the students regarding their own experiences of using music listening during work hours. These indications showed both positive and negative influences on their motivation and concentration. This suggests that it might be an individual matter, but as the data indicates, it may be possible to influence both motivation and concentration during tasksolving in school, through voluntary music listening.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUngdomsskoleelever og musikklytting i arbeidstimer - En hermeneutisk-fenomenologisk studie om musikklytting, motivasjon og konsentrasjon.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel