Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTveit, Arne
dc.contributor.authorEriksen, Jaana Kristiina
dc.date.accessioned2023-07-04T17:25:30Z
dc.date.available2023-07-04T17:25:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146719602:18757018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075944
dc.description.abstractSammendrag Denne kvalitative studien omhandler hvordan lærere innenfor skolens ordinære opplæringstilbud ivaretar elever som viser læringshemmende atferd og arbeider med et godt klassemiljø. Læringshemmende atferd er i denne oppgaven begrenset til høyfrekvent læringshemmende atferd. Formålet var å få mer innsikt i hvordan lærere forstår, tilrettelegger og møter elever som viser læringshemmende atferd. Jeg hadde et ønske om å belyse deres erfaringer, tanker og refleksjoner i dette arbeidet. Problemstillingen min var: «Hvilken forståelse har lærere av å skape et godt læringsmiljø som inkluderer elever som viser læringshemmende atferd» For å besvare problemstillingen har jeg benyttet semi-strukturert intervju av fire kontaktlærere i grunnskolen. Resultatene av studien fremkommer i tre forskjellige kategorier, som er 1. læreres forståelse av læringshemmende atferd, 2. læreres arbeid med å forebygge og håndtere læringshemmende atferd. Denne kategorien har to underkategorier: klasseledelse og autoritative voksne og lærer-elev relasjoner. 3. Hva lærere opplever som støttende. Studien viste at lærere i min studie har noe ulik forståelse av læringshemmende atferd, og opplever denne type atferd daglig og ukentlig i sin arbeidshverdag i skolen. Lærere i studien forstår læringshemmende atferd som noe som er tilknyttet eleven (individfokus), men også mer i retning av en kontekstuell forståelse av læringshemmende atferd. Noe av det viktigste lærere i denne studien fremhever som viktig i møte med elever som viser læringshemmende er å være en proaktiv og tydelig klasseleder. Klasseledelse og læreres forståelse og erfaringer med dette fremheves. Å være tydelig leder som er varm, støttende og forutsigbar er noe som lærere anser som viktig. Relasjonsarbeid er det grunnleggende som lærere i denne studien vektlegger i sitt arbeid. Lærere gir uttrykk for at de opplever foreldresamarbeid, teamarbeid og støtte fra skolen ledelse og PP-tjenesten som støttende i sin rolle som kontaktlærer i møte med læringshemmende atferd.
dc.description.abstractAbstract This qualitative study deals with how teachers within the school's ordinary education programmes safeguard students who display learning disabling behaviour and work with a good classroom environment. In this tesis, learning disabling behaviour is limited to high-frequency learning-impairing behaviour. The purpose was to gain more insight into how teachers understand, facilitate and meet students who display learning disabling behaviour. I wanted to shed light on their experiences, thoughts and reflections in this work. My research question was: "What understanding do teachers have of creating a good learning environment that includes students who display learning disabling behaviour?" To answer the question, I have used semi-structured interviews with four contact teachers in primary school. The results of the study come in three different categories, which are 1. teachers' understanding of learning disabling behaviour, 2. teachers' work on preventing and dealing with learning disabling behaviour. This category has two subcategories: classroom management and authoritative adult and teacher-student relationships. 3. What teachers find supportive. The study showed that teachers in my study have somewhat different understandings of learning disabling behaviour, and experience this type of behaviour daily and weekly in their everyday work in school. Teachers in the study understand learning disabling behaviour as something that is linked to the pupil (individual focus), but also more in the direction of a contextual understanding of learning disabling behaviour. One of the most important things teachers in this study emphasise as important in their encounters with students who show learning disabling behaviour is to be a proactive and clear class leader. Classroom management and teachers' understanding and experiences with this are highlighted. Being a clear leader who is warm, supportive, and predictable is something that teachers consider important. Relational work is the fundamental thing that teachers in this study emphasize in their work. Teachers express that they experience parental cooperation, teamwork and support from school management and the educational- psychological counselling service as supportive in their role as contact teachers in encounters with learning disability behaviour.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLæreres refleksjoner over læringshemmende atferd i klassen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel