"Hele greia er et frihetsprosjekt" - En kvalitativ analyse av norske foreldres erfaringer med kjønnsbevisst barneoppdragelse.
Abstract
Selv om oppdragelsespraksiser som utfordrer tradisjonelle kjønnsnormer ikke er noenytt, tilbyr utviklingen av forskjellige former for kjønnsbevisst barneoppdragelse de sisteårene et interessant tema for forskning. I denne oppgaven undersøker jeg demeningsskapende prosessene til foreldre som engasjerer seg i det jeg har valgt å kalleen kjønnsbevisst barneoppdragelse. Kjønnsbevisst barneoppdragelse defineres i dennestudien som oppdragelse der foreldre forsøker å utvide eller utfordre visse kjønnsnormersom råder i dagens Norge.
I denne kvalitative studien, som bygger på intervju med elleve foreldre til stort sett småbarn, viser jeg noen av måtene kjønnsbevisst barneoppdragelse kan gjøres på i Norge idag. Oppgavens første analysekapittel undersøker foreldrenes motivasjoner for å gjøreen kjønnsbevisst barneoppdragelse og hvilken mening de tillegger en slik praksis.Oppgavens andre analysekapittel tar for seg hvor og med hvem foreldrene forhandlerom kjønn, mens det tredje og siste analysekapittelet tar for seg foreldrenes forståelserav kjønn.
Overordnet konkluderer denne studien med at foreldre som forsøker seg på enkjønnsbevisst barneoppdragelse motiveres av tanken på å gi barnet en frihet til å vokseopp og utvikle seg som den de er, fri for samfunnets restriktive kjønnsnormer. Samtidigforteller foreldrene ut komplekse narrativ om de mange arenaer hvor kjønn kanforhandles og med hvem slike forhandlinger foregår. Foreldrenes forståelser av kjønn erogså problematisert, og det framkommer at foreldrene i varierende grad forstår kjønnsom en sosial konstruksjon. Det betyr at de ikke forstår kjønn som noe naturlig og fast.Dette åpner muligheten for å reflektere over og forhandle hvordan kjønn kan gjøres ibarneoppdragelsen.
Mens tema har fått en del oppmerksomhet i angloamerikanske sammenhenger, fyllerdenne studien et viktig forskningshull i kjønnsbevisste foreldrepraksiser i en norskkontekst. En nærmere undersøkelse av spenningen og kompleksiteten i foreldrenesfortellinger avdekker de forhandlinger og forståelser som ligger til grunn for kjønn ogbelyser opplevelsene til foreldre som oppdrar barn på en kjønnsbevisst måte i dagensNorge. Et samfunn der flere ulike diskurser om kjønnsbevissthet eksisterer side om side. Although parenting practices that challenge traditional gender norms for children are notnew, the more recent arrival of different form of ‘gender-aware parenting’ in recentyears offers an interesting object of study. In this thesis, I examine the meaning-makingprocesses of parents who engage in what I have chosen to call gender-aware parenting.Gender-aware parenting is defined in this study as the practices of parents attempt toexpand or challenge certain gender norms that prevail in Norway today.In this qualitative study, which draws from interviews with eleven parents of mainlysmall children, I show some of the ways in which gender-aware parenting is done inNorway today. The first analysis chapter investigates parents' motivations for genderawareparenting and what meaning they attach to such practices. The second analysischapter deals with where and with whom the parents negotiate when it comes togender-aware childrearing while the third and final analysis chapter deals with theparents' own understandings of gender.
Overall, this study concludes that parents who attempt gender-aware parenting aremotivated by the idea of giving the child the freedom to grow up and develop as theyare, free from what they view as society's restrictive gendered expectations. At the sametime, the parents tell complex narratives about the many arenas where gender can benegotiated and with whom such negotiations occur. The parents' understanding ofgender is also problematized, and it appears that most parents to varying degreesunderstand gender as a social construction. Which means that they don’t understandgender as something natural and fixed. This opens the possibility to reflect upon andnegotiate how gender can be done in childrearing.
While this topic has been given attention in Anglo-American contexts, the current studyfills an important gap in gender-aware parenting practices in a Norwegian context. Aclose examination of the tension and complexity in the parents’ narratives reveal thenegotiations and understandings that underpin gender and shed light on the experiencesof parents who raise children in a gender-aware manner in today's Norway, a societywhere several different discourses regarding gender awareness co-exist.