dc.contributor.advisor | Kristensen, Guro Korsnes | |
dc.contributor.advisor | Branlat, Jennifer | |
dc.contributor.author | Stai, Elisabeth Prytz | |
dc.date.accessioned | 2023-07-04T17:24:54Z | |
dc.date.available | 2023-07-04T17:24:54Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:143154787:97475069 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3075922 | |
dc.description.abstract | Selv om oppdragelsespraksiser som utfordrer tradisjonelle kjønnsnormer ikke er noe
nytt, tilbyr utviklingen av forskjellige former for kjønnsbevisst barneoppdragelse de siste
årene et interessant tema for forskning. I denne oppgaven undersøker jeg de
meningsskapende prosessene til foreldre som engasjerer seg i det jeg har valgt å kalle
en kjønnsbevisst barneoppdragelse. Kjønnsbevisst barneoppdragelse defineres i denne
studien som oppdragelse der foreldre forsøker å utvide eller utfordre visse kjønnsnormer
som råder i dagens Norge.
I denne kvalitative studien, som bygger på intervju med elleve foreldre til stort sett små
barn, viser jeg noen av måtene kjønnsbevisst barneoppdragelse kan gjøres på i Norge i
dag. Oppgavens første analysekapittel undersøker foreldrenes motivasjoner for å gjøre
en kjønnsbevisst barneoppdragelse og hvilken mening de tillegger en slik praksis.
Oppgavens andre analysekapittel tar for seg hvor og med hvem foreldrene forhandler
om kjønn, mens det tredje og siste analysekapittelet tar for seg foreldrenes forståelser
av kjønn.
Overordnet konkluderer denne studien med at foreldre som forsøker seg på en
kjønnsbevisst barneoppdragelse motiveres av tanken på å gi barnet en frihet til å vokse
opp og utvikle seg som den de er, fri for samfunnets restriktive kjønnsnormer. Samtidig
forteller foreldrene ut komplekse narrativ om de mange arenaer hvor kjønn kan
forhandles og med hvem slike forhandlinger foregår. Foreldrenes forståelser av kjønn er
også problematisert, og det framkommer at foreldrene i varierende grad forstår kjønn
som en sosial konstruksjon. Det betyr at de ikke forstår kjønn som noe naturlig og fast.
Dette åpner muligheten for å reflektere over og forhandle hvordan kjønn kan gjøres i
barneoppdragelsen.
Mens tema har fått en del oppmerksomhet i angloamerikanske sammenhenger, fyller
denne studien et viktig forskningshull i kjønnsbevisste foreldrepraksiser i en norsk
kontekst. En nærmere undersøkelse av spenningen og kompleksiteten i foreldrenes
fortellinger avdekker de forhandlinger og forståelser som ligger til grunn for kjønn og
belyser opplevelsene til foreldre som oppdrar barn på en kjønnsbevisst måte i dagens
Norge. Et samfunn der flere ulike diskurser om kjønnsbevissthet eksisterer side om side. | |
dc.description.abstract | Although parenting practices that challenge traditional gender norms for children are not
new, the more recent arrival of different form of ‘gender-aware parenting’ in recent
years offers an interesting object of study. In this thesis, I examine the meaning-making
processes of parents who engage in what I have chosen to call gender-aware parenting.
Gender-aware parenting is defined in this study as the practices of parents attempt to
expand or challenge certain gender norms that prevail in Norway today.
In this qualitative study, which draws from interviews with eleven parents of mainly
small children, I show some of the ways in which gender-aware parenting is done in
Norway today. The first analysis chapter investigates parents' motivations for genderaware
parenting and what meaning they attach to such practices. The second analysis
chapter deals with where and with whom the parents negotiate when it comes to
gender-aware childrearing while the third and final analysis chapter deals with the
parents' own understandings of gender.
Overall, this study concludes that parents who attempt gender-aware parenting are
motivated by the idea of giving the child the freedom to grow up and develop as they
are, free from what they view as society's restrictive gendered expectations. At the same
time, the parents tell complex narratives about the many arenas where gender can be
negotiated and with whom such negotiations occur. The parents' understanding of
gender is also problematized, and it appears that most parents to varying degrees
understand gender as a social construction. Which means that they don’t understand
gender as something natural and fixed. This opens the possibility to reflect upon and
negotiate how gender can be done in childrearing.
While this topic has been given attention in Anglo-American contexts, the current study
fills an important gap in gender-aware parenting practices in a Norwegian context. A
close examination of the tension and complexity in the parents’ narratives reveal the
negotiations and understandings that underpin gender and shed light on the experiences
of parents who raise children in a gender-aware manner in today's Norway, a society
where several different discourses regarding gender awareness co-exist. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | "Hele greia er et frihetsprosjekt" - En kvalitativ analyse av norske foreldres erfaringer med kjønnsbevisst barneoppdragelse. | |
dc.type | Master thesis | |