Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Eilif Hugo
dc.contributor.authorBinekas, Dovydas
dc.contributor.authorMadshus, Julian Martin
dc.contributor.authorSmith, Elias
dc.date.accessioned2023-07-04T17:24:34Z
dc.date.available2023-07-04T17:24:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139560044:148625516
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075910
dc.description.abstractI denne oppgaven ble det gjennomført en helhetlig prosjektering av en toløps veitunnel med fartsgrense 110km/t, lengde 1500m, årsdøgntrafikk (ÅDT) på 12000 kjøretøy og tunnelprofil T9,5. Dette ble gjort for å finne gode metoder for å sikre kvalitet, sikkerhet og effektivitet. Rapporten ble utformet med sikte på å gi leseren påfyll av nødvendig kompetanse for å kunne utføre elektroteknisk prosjektering av veitunneler. Tunnelen ble risikovurdert ved å benytte gjeldende lover og regler til å finne faremomenter, og deretter finne løsninger og tiltak i standarder og veiledninger. Plantegninger ble utarbeidet for veitunnelen ved bruk av tegneprogrammet AutoCad, for å finne avstander, kabellengder og plassering av komponenter. Rapporten setter seg grundig inn i tverrfaglig merkesystem (TFM) for å kunne merke anlegget riktig og utarbeide merkelister. Den elektrotekniske prosjekteringen av tunnelen ble gjennomført og dokumentert ved bruk av dataverktøyet Febdok, med et formål om å finne metoder for å sikre at det prosjekterte anlegget vil bli av god kvalitet og holde et høyt sikkerhetsnivå på en effektiv måte. Det har blitt identifisert en mulighet for å effektivisere prosjekteringen av veitunneler ved å samle krav fra forskrifter og vegnormaler med løsninger fra godkjente standarder til gode sjekklister og flytskjemaer. Ved å utvikle grundige sjekklister som tar hensyn til ulike aspekter av veitunnelprosjekteringen, kan det sikres at alle nødvendige faremomenter, særskilte krav og tiltak blir grundig vurdert og ivaretatt.
dc.description.abstractIn this thesis, a comprehensive design of a dual carriageway road tunnel with a speed limit of 110 km/h, length of 1500m, an average daily traffic (ÅDT) of 12000 vehicles, and a tunnel profile of T9.5 was conducted. The objective was to identify effective methods to ensure quality, safety, and efficiency. The report was formulated to provide readers with the necessary knowledge to undertake electrical engineering design of road tunnels. The tunnel underwent a risk assessment process, employing relevant Norwegian laws and regulations to identify potential hazards. Solutions and measures were then determined by referring to applicable standards and guidelines. Floor plans of the road tunnel were developed using AutoCAD, enabling the group to identify the distances, cable lengths, and component placement. The report thoroughly examines the interdisciplinary labeling system (Tverrfaglig merkesystem, TFM) in order to correctly label the components and create labeling lists. The electrical engineering design of the tunnel was carried out and documented using the Febdok software. The aim was to identify methods that ensure the designed facility's high quality, while maintaining a high level of safety in an efficient manner. An opportunity has been identified to streamline the design process of road tunnels by combining requirements from regulations and road design standards with approved solutions, resulting in effective checklists and flowcharts. By developing thorough checklists that consider various aspects of road tunnel design, it ensures that all necessary hazards, specific requirements, and measures are evaluated and addressed.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElektroteknisk prosjektering av veitunneler
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel