dc.contributor.advisor | Abrahamsen, Fredrik Ege | |
dc.contributor.advisor | Folkestad, Tor Arne | |
dc.contributor.author | Ilie, Carla Beatrice | |
dc.contributor.author | Lidal, Ørjan Midtbø | |
dc.contributor.author | Mølmen, Trygve | |
dc.date.accessioned | 2023-07-04T17:24:29Z | |
dc.date.available | 2023-07-04T17:24:29Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:139560044:148625543 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3075906 | |
dc.description.abstract | Denne rapporten tok for seg erstatning av fem fossildrevne containertrucker på Oslo Havn,
med elektriske. Bakgrunnen for denne erstatningen var FNs klimamål, og skjer i tråd med
Oslo kommunes mål om å kutte klimautslippene med 85 % innen 2030. Oslo Havn er nå
iferd med å omstille seg mot å bli en nullutslippshavn, og skal fase ut fossile kjøretøy.
Rapporten forsøkte å avgjøre hvor mange maskiner som ville være nødvendig for å utføre
samme arbeidsmengde. Utregninger ble utført for å estimere dagens energibehov, ved hjelp
av oppgitt kjøredata og teoretisk energiforbruk i dieselmotorer. Et Python-program ble la-
get for å simulere batteriladningsnivået over en arbeidsdag, med estimert energibehov som
grunnlag. Programmet tok ogs ̊a hensyn til lavere batterikapasitet som følge av aldring og lave
temperaturer. Simuleringer viste at en-til-en erstatning av dagens maskiner ikke var tilstrek-
kelig, grunnet begrenset batteristørrelse og stillestående ladetid. Derfor var det nødvendig
med flere enn fem maskiner. Simuleringer viste at med syv elektriske maskiner, kunne mi-
nimum fem være i kontinuerlig drift. Videre ble det diskutert hvordan overgangen kunne
foregå og hvilke konsekvenser dette ville ha økonomisk og miljømessig.
Grunnet usikkerheter i beregninger, teknologi under utvikling, og nødvendigheten for leve-
ringssikkerhet, konkluderes det med at overgangen til elektrisk bør gjøres gradvis. På sikt
kan syv elektriske containertrucker ha samme arbeidskapasitet som dagens fem fossile. | |
dc.description.abstract | This report examined the possibility of replacing a fleet of five fossil fueled reachstackers at
The Port of Oslo. The replacement machines were going to be fully electric. The replacement
was considered due to the goal set forth by the City of Oslo to reduce carbon emissions by
85% before the year 2030. The Port of Oslo must therefore contribute by phasing out fossil
machinery.
The report attemped to determine the amount of electric machines needed to carry out
the same workload. Calculations were performed to approximate the energy demand of the
current fleet, using provided driving data and the theoretical energy consumption of diesel
engines. A Python program was created to simulate the predicted battery level over the cour-
se of a workday, using the energy demand approximation as a baseline. The program also
included reduced battery efficency due to aging and low temperatures. Simulations showed
that a one-to-one replacement was not possible, due to limited battery size and stationary
charging time. To compensate for the stationary charging time, additional machines were
needed in the new fleet. Simulations showed that with seven electric machines, a minimum
of five could be operational at all time. Furthermore, there was a discussion about how the
transition can take place and what consequences this will have economically and environ-
mentally.
Due to uncertainties in calculations, technology under development, and the necessity for
certainty of delivery, it is concluded that the transition to electric should be done gradually.
In the long run seven electric reachstackers can have the same working capacity as today’s
five fossil reachstackers. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Elektrifisering av containertrucker på Oslo Havn | |
dc.type | Bachelor thesis | |